torsdag 7 augusti 2014

Hönsmamma!

Just hemkommen från veterinären och är lite arg på mig själv..

Oban har varit kletig i ena ögat ett par dagar. Jag har undersökt ögat och spolat med koksaltlösning. Han har inte kliat sig eller själv visat tecken på irritation, men då det kommit gul gegga har jag varit lite bekymrad, då jag är rädd om ögonen. Det är inte helt konstigt att våra hundar får in skit i ögonen med tanke på vilken terräng de jobbar i. Det har väl hänt någon gång förut och det har gått över av sig självt tidigare med hjälp av tvätt, droppar och i något enstaka fall salva.

Men, nu skulle jag ändå till veterinären för att fylla på rabiesvaccin och passade på att be dem kolla ögat när jag ändå var där.

Veterinären började med att titta i ögat och kunde, precis som jag, konstatera att slemhinnorna var röda och irriterade. Här ställde hon således frågan om jag ville att vi skulle göra en undersökning för att utesluta skador på hornhinnan. Givetvis tänkte jag, då det vore hemskt att förbise en skada som skulle kunna förvärras och ge bestående men.

Vi gjorde därför en komplett ögonundersökning med färgning och där hon vände ut och in på tredje ögonlocket utan att hitta något. Frid och fröjd. Tills jag kom till kassan och skulle betala... För ögonundersökningen + poliklinikavgiften + ögonsalva gick på närmare 1 700:-. Utöver vaccinationen för 600:-.

Tji fick jag för att be om en snabbkoll "när jag ändå var där". Nästa gång kanske jag ska fråga vad det kostar innan jag drar igång en stor apparat.. :P

Fast det är han värd - finaste hunden! Här som ca 10-12 veckors valp:







6 kommentarer:

  1. Hehe ups! Hitta dom nåt då? Fick han nåt för ögonen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittade inget, men vi fick en salva utifall att. Kunde lika gärna kört på receptfria vad den nu heter.. Nästa gång ska jag ha egen karens hemma och köra det först :)

      Radera
  2. hmm jag har gjort så med...lika bra när man ändå är där ... :o) Betala och se glad ut.

    Ha en toppen helg!
    //Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet, vi är likadana :) Det är oss de tjänar pengar på :P

      Radera
  3. Visst blir man sur att det ska vara så dyrt. Åkte förbi vetten för att kolla Basils rinnande öga, han konstaterade ögoninflammation och gav mig en salva. Tog fem minuter. Det kostade 2100:- Ett skämt! :-( / Märta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ser, riktigt skämt! Det timarvode tar inte ens advokatbyråerna eller managementkonsulterna.. Hoppas salvan hjälpte!

      Radera