måndag 25 augusti 2014

Katastrofträning

Inte så schysst av mig. Och inte vidare schysst av Oban heller för den delen..

Träffade upp Malin och Elsa för att träna en snabbis och tog med Jugge för att få en avstämning inför jakterna, då jag kan få möjlighet att låna honom ibland vilket vore suveränt. Som ni minns tiltade det lite för Oban de veckorna jag hade Braith och helt plötsligt skickade en annan hund på träning. Det är en sak med konkurrens från andra hundar på linje och i arbete, men att jag - Obans matte - skickar en annan hund - på Obans apporter - mitt framför näsan på Oban själv. Det är tydligen tufft...! 

Braith kände han sedan tidigare, vi bodde dessutom ihop och tillbringade dag som natt tillsammans. Nu kom Jugge ur bilen, jag kopplade och gick iväg med dem båda, rastade lite och körde igång.

Kanske chockartat. Därav oschysst av mig (kanske, men lite får han väl tåla...! :o) ) Mer oschysst av Oban att få sådan T I L T när det var hans tur att näsan tydligen slutade fungera. Och öronen också. Mest bara spring faktiskt.

Katastrof med andra ord. Jag kan inte annat än skratta åt eländet.. Fick vi två 1:or i helgen? Hmm..!

Men syftet med träningen, att Elsa skulle få en genomkörare, iscensattes. Och Jugge - han tog varenda apport. Duktiga killen!

Oban blev helt slut av konkurrensen. Har snarkat oavbrutet sedan middagen och sprang hem till dörren på sista kvällsrundan.





2 kommentarer: