söndag 6 november 2011

Vatten

Mysig helg på Åland! Oban blir verkligen genuit glad när vi kommer dit och får genomgående labbefnatt.

I lördags tränade vi med AnnSofi/Daffi (nybliven Jaktprovschampion) och Carola/Thyra (dotter till Daffi). Redan på Ålandsprovet i oktober bestämde vi att vi skulle ses en helg och köra vatten innan vintern.

Vi placerade oss på uddarna vid vår vik och skickade hundarna emellan samt till utanpåliggande skär. Jag och Oban höll oss till enkla linjetag och fick draghjälp av en inledande markering. Carola har kommit lite längre med Thyra, som bara är två månader äldre, och körde lite dirigeringar på vatten. Fortsatte med att låta Oban få en minnesmarkering inuti vassen, som han skulle hämta medan Daffi jobbade på sin dubbelmarkering, men han fick inte alls till det. Såg lite samma tendenser som i början av säsongen i högt gräs. Något vi tränat bort med erfarenhet. Så vass blir något att träna på till våren!

Panormabild från bryggan. Vi skickade på linjetag mellan uddarna, ca 25 meter.
Avslutade träningen med att lägga ut ett sök över vass, strand och skog. Totalt 13 dummies på tre hundar. Oban gick ut först och var ute lite längre än normalt. Vilket hade sin förklaring när han kom in med två, 500g dummies.. Det har aldrig hänt på ett sök förut! Vad jag har varit med om är att han, när jag använt tennisbollar på målområden, har petat in två stycken om de legat nära varandra. Men aldrig dummies på ett sök :(. Lät de andra hämta varsin omgång och skickade igen - med samma resultat. Katastrof..! Det här får vi träna på. Dels ha honom under uppsikt, men också att lägga en hög med dummies synligt och låta honom hämta dem en och en.

Måste erkänna att jag hade lite dåligt samvete medan vi körde: det var ca 7-8 grader i vattnet och blåste kallt från sjön.. Jag frös rejält själv med blöta byxor och blöta händer i den kalla vinden. Avslutade passet med att torka torr, på med Back On Track och in i värmen, sedan sov Oban gott i flera timmar. Matte (och husse) fick dessutom basta, vilket var extra skönt. Och så fick jag själv känna på vattentemperaturen :).

Standkant där delar av söket låg på lördagen.
På söndagen tänkte jag passa på att lägga ut ett sök medan det var ljust, för att träna på situationen som uppstod under lördagen. Mattias hjälpte till och vi använde oss av kalhygget för att ha Oban under uppsikt. Lade ut på ett djupt, men smalt område, för att öka risken för att få något i näsan på väg in. Mattias gav signal när Oban tog upp, varvid jag visslade. Första omgången med sex dummies gick felfritt. Lade ut ett till, men ännu mer på rad där han bokstavligen sprang över dummies på väg in. Även det gick felfritt. Var nöjd med sökövningen och fortsatte med stopp/närsök.

Det gick så där.. Har ju ändå kört det, senast hos Helena och även nyligen på Munsö, med bra resultat. Men nu tiltade det helt. Mattias kastade en markering med en trut och använde lockpipa. Jag skickade, blåste stopp i närsöksområdet och så långt gick det bra. Men när jag sedan gjorde tecken och lade på närsökssignal så kom han in. Vet inte om vi har haft nybörjartur tidigare gånger, om han inte kan skilja på signalerna, om jag visslade fel eller om det var allmänt förvirrat med omständigheterna, men Oban förstod inte alls vad jag ville. Backade till grundnivå: satte Oban på linjen mot markeringen, visade när jag grävde ned mini-dummyn, flyttade mig själv ett par meter bakåt, blåste stopp och lade sedan på närsökssignal och tecken. Gjorde likadant en gång till med lite längre avstånd mellan mig och Oban. Avslutade med att köra enligt plan, med markering, ut, stopp, närsök - och då satt det. Men, det här får vi träna på fler gånger..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar