torsdag 9 april 2015

Bravecto

Medan Oban stod på antibiotika och smärtstillande ville jag inte ge honom Bravecto, vilket är det fästingmedel jag kommer använda i år.

Fast, så fick han en fästing förra veckan, och då jag slutat med smärtstillande och bara hade några dagar kvar på antibiotikakuren, valde jag att ge honom tuggtabletten.

Nu ska vi se hur det här fungerar. Eldprovet blir att åka till Åland där det bokstavligen kryllar av fästingar. Förra sommaren plockade jag tre till fem stycken per hund varje kväll..

Jag har alltid varit av uppfattningen att fästingar är ett fullständigt odjur och småkryp som mig veterligen inte fyller någon funktion i näringskedjan. Efter eländet med anaplasma är jag än mer avigt inställd till dem.

Hoppas därmed att Bravecton skyddar bättre än halsbandet. Fast måste medge att jag undrar över hur det blir med mitt skydd. Sedan Oban fyllde ett och har haft halsband har jag själv inte haft en enda fästing på mig. Med tanke på hur mycket jag vistas i skog och mark, just med anledning av Oban, kan jag inte förklara det med något annat än att halsbandet givit effekt även på mig.  


Bild från evidensia.se - reklammaterial ©Bravecto


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar