söndag 19 februari 2012

Sämsta slasken!

Det här är den period på året jag tycker allra sämst om vädermässigt! Om jag fick välja skulle en fin och klar höst med vackra färger, gå över i konstant 5-10 minusgrader och snö. Och när det väl snöat rejält får det så klart gärna vara sol. Helst från november till april. Dessförinnan blir det ändå ingen riktig vår i meningen torr barmark, tussilago och musöron på träden. Och det här mittemellan eländet med regn, slask, ishalka, grått och trist gör i alla fall inte mig glad... Fast av vad jag förstår på retrieverfolket på FB så är snön oönskad. Vilket visar på min orutin i det här sammanhanget. :) Så, nu har jag gnällt klart.

Lite träning blev det idag trots denna tunga blötsnö. Borde tagit gummistövlar istället för kängor för jag blev sjöblöt om fötter, vrister och vader. OK, nu blev det lite mer gnäll.. Men visst tusan är kall och torr väderlek bättre så här års? Mindre skitigt blir det också..

Fick med mig en något sliten Mattias (svensexa igår och åter hemma först efter lunch idag) till Grimsta Skjutbana. Körde några dubbelmarkeringar med apportkastaren. Det gick över förväntan bra! Använde t ex en vit skottapport i plast, så Oban kan inte haft mycket hjälp av synen. Och minnesbilden var det inget fel på trots återkommande störningar från skjutbanan. Rätt bra tryck i Oban idag, trots avsaknad av konkurrens. Avslutade med dolda linjetag. Lade ut på tre olika platser, med ca 20 meters mellanrum, på samma avstånd. Den första gick bra och Oban gick ut på en fin linje. Den andra gick också hyfsat, fast den första platsen drog så klart. Den tredje borde jag gjort om från början, istället för att försöka hämta upp en krokig linje, men det är inte alltid hjärnan är med..

Mattias, som hade hjärnan med, föreslog att vi skulle göra om för att få till två fina linjer innan vi avslutade. Tog hem ett par gånger på båda skicken, men fick sedan ut i en fin linje. Precis efter stoppet på den första fick vi dessutom ordentliga störningar med lösa hundar på den ena sidan och skott från skjutbanan på den andra sidan. Lade på närsökssignal och fick hem dummyn. Duktig hund! Och bra hjälp av Mattias, perfekt med någon som instruerar på plats, det behövs emellanåt.

Skulle behöva vara ute en del på Munsö för att kunna köra "rutan". Tror att det skulle vara nyttigt att få lite kontinuitet i den typen av träning för att komma vidare med dirigeringen. Annat att få kontinuitet i är träning tillsammans med andra. Får hoppas att det blir enklare att styra upp sådant nu när kvällarna blir ljusare.


Nu blir det söndagsmys! Hela flocken är samlad och rostbiffen från Knutsta Charolais står i ugnen tillsammans med en rotfruktsgratäng. Till detta blir det rödvinssås. Och kanske en skätt i glaset också. 
Söndagsmys med husse i soffan!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar