tisdag 28 februari 2012

Träning och valpar hos Reedsweepers

Privatlektion hos Helena Lindström/Reedsweepers idag. Vi har lagt oss till med en del olater när vi slarvat runt på egen hand under vintern, så det fanns en del att ta tag i.. Utöver att ta tag i teckenträningen.

Helena lade ut tre områden runt om skiftet där vi höll till. Väldigt bra upplägg där vi kunde kombinera ut, stopp, höger och vänster med störnings- och minnesmarkeringar etc. för att försvåra målområdena, vilka dessutom innefattade terrängbyten över dike, in i skogsbryn, mellan buskage. Så - för att minnas upplägget har jag gjort en enkel skiss. Röda prickarna 09.00, 12.00, 15.00 utgör målområden, medan pricken 18.00 var ett område där det gick störningsmarkeringar när vi inte skickade därifrån.


Det jag verkligen gillar med Helena är att hon är noggrann med detaljerna. Som jag skrev har vi blivit lite slappa under vintern. Lite som att rida en period utan att rida för instruktör som kan rätta till sits, axlar etc. Vartefter Oban har lugnat sig vid sidan har jag slappnat av och kräver inte ett exakt fotgående hela tiden etc.  utan nöjer mig med att han är bredvid och lugn. Men, som Helena så klokt påpekade - är inte lydnaden 100%-ig vid sidan kommer den inte vara det 200 meter ut heller.. Så - med det sagt började vi med skicken. Jag har väl sett lite väl mycket mellan fingrarna med att han kommer lite långt fram när jag gör tecken för ut på ett linjetag... Korrigering nummer 1 :)

Första skicket var ganska långt (150m?), varvid jag tryckte med flera "JA-JA" efter ett första "UT". Korrigering nummer 2 :) Jättebra! Jag vill ju inte vara en förare som gapar och skriker på proven. Det är just för att få sådan här feedback det är så nyttigt att ta privatlektioner! Precis som i ridningen!! Värdefullt att ha någon vid sidan under passet som säger exakt när det behövs extra tryck: vid osäkerhet, terrängbyte etc. Det är precis sådant jag som rookie behöver. Desto mer vi tränar och desto mer vi ser på andra ekipage, kommer förhoppningsvis även min erfarenhet av att läsa hund öka... Det är det där med timing. Och mun. Och pipa. Och tecken.. :o)
 
Lina och Helena framför krondiket
Sedan varvades raka enkla linjetag med ut/stopp följt av höger respektive vänster. Supernyttigt, då vi emellanåt haft lite utmaningar om inte dummiesen varit helt synliga. Här hade han förvisso sett områdena direkt i början, men vartefter det gick störningsmarkeringar etc. märktes det att han hade glömt bort dem. Dessutom smart att varva markeringar och skottapporter med linjetag för att få både förväntningar och skapa viss förvirring. Det blev aldrig slentrian i en övning, utan skicken kunde verkligen varieras. Vidare väldigt bra att få hjälp med de låsningar, som uppstår ibland när jag korrigerat ett fel. Just att berömma när han tittade åt rätt håll och sedan uppmuntra att gå rätt gav stor skillnad.

Att ta med från dagen (bland mycket annat):
  • Gå tillbaka till grundlydnaden vid sidan. Ställ upp för ett linjetag. Peka. Klappa och bryt.
  • Låt honom inte tjafsa ute på fältet. Korrigera direkt om han inte kommer på inkallning/fortsätter söka/inte håller stoppsignalen etc. Använd rösten - inte pipan. Den ska bara användas när jag vet att det kommer fungera.
  • Tänk på vinden och låt honom falla av från linjen om han gynnas av vindriktningen. Ge honom en chans att hitta själv innan jag går in och dirigerar.
  • Var väldigt tydlig med kroppspråket vid höger- och vänsterskick. Ta gärna ett stort steg, rör hela kroppen. Korrigera om han tittar åt annat håll. Beröm och uppmuntra om han tittar åt höger/vänster, beroende på vartåt jag pekar. Beröm om han går rätt vid skicket.
  • Be en medhjälpare lägga ut en dummy dolt. Låt medhjälparen, som står kvar i området, skjuta ett skott och skicka hunden mot skottet (området).
  • Använd gärna stora dummies för att låta honom lyckas lite lättare nu i början när vi nöter tecken.
Sedan bjöds det på fika och en mysig valpstund i solen! Tack Helena för en, som vanligt, väldigt bra träning! I'll be back!

Tex- och Weaselvalpar. 6 veckor. Ljuvliga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar