söndag 15 juni 2014

Time to say goodbye..

Jaha. Så var det då dags att bestämma sig och fatta det svåra beslutet.

För att också besvara era frågor (ursäkta att det blir först nu) så har Oban och jag haft en hund hemma på prov sedan i måndags. Vi (mest jag kanske..) ville utöka flocken med en till förmåga för träning, tävling och jakt. I fortsatt förhoppning om en framtida valp efter Oban, kändes det bra med en lite äldre hund varför valet föll på en omplacering på ca 1,5 år.

En riktigt trevlig kille som direkt acklimatiserade sig till vår vardag med dagis och relativt stora krav på att vara oberörd av miljöer eller sociala sammanhang. En genomgod om än relativt orörd ungdom med bra tryck, arbets- och samarbetsvilja. En riktigt fin hund helt enkelt, som jag snabbt fäste mig vid och gärna hade utvecklats med.

Men, jag har vacklat och velat, då det trots allt bra funnits vissa funderingar. Så i morse tog jag beslutet att lämna tillbaka honom. Tråkigt, och kanske ett misstag av mig, men jag hoppas att han hamnar i ett bra hem och i rätta händer. 

Tack Zara för sällskap på roadtripen! Efterföljande träning har jag förträngt.... 


3 kommentarer:

  1. Jag har haft två hundar på prov. Den första var Maris och det kändes helt rätt (även om vi inte blev ett team direkt). Hon blev ju uppenbarligen kvar :) Den andra hunden kom från samma uppfödare men andra linjer. Hon var fantastiskt trevlig, men på något sätt kändes det inte lika rätt. Att ta beslutet att lämna tillbaks henne, och sedan faktiskt göra det, var mycket svårare än jag någonsin trodde det skulle vara (hon hade ju inte varit hos mig så hemskt länge), men jag tror fortfarande att det var rätt. Senare har jag träffat henne med hennes nya familj och det känns bra att hon kom till dem istället för att stanna hos mig!
    Med det vill jag säga, att kände du dig tveksam tog du nog rätt beslut, även om det känns tungt. Ibland är det lite synd att man inte "kan" byta hund inom hundvärlden, som man byter häst inom hästvärlden, när man inte passar för varandra. Så har man möjligheten att bryta innan för starka band byggs är det nog bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Tack för kloka ord. Det är nog som du säger att det inte finns några tvivel eller tveksamheter om det verkligen är helt rätt!

      Radera