söndag 16 oktober 2011

Hösthelg

I lördags var vi medbjudna att träna med Thorsvis M-kull med bl a Mannochmore (Scott) och Macallan (Allan) + även en tollare. Totalt 6 stycken hundar. Tack snälla för att vi fick vara med :)

Vi träffades på Fågelöudde ute på Lidingö. Började med lydnad och stadga, med fotgående i slalom runt varandra samtidigt som det kvackades och kastades dummies och bollar för att störa.

Fortsatte med att ställa upp oss på två led mitt emot varandra och kasta markeringar, både med och utan apportkastare. I början körde jag Yvonnes knep med dubbla koppel och sedan hade jag honom lös, men under sträng uppsikt. Så att säga :) Ingen knallning eller tjyvning idag, men jag måste erkänna att jag inte är bekväm och avslappnad i situationen.

Avslutade med ett sök, där vi skickade nästa hund när hunden innan var på väg in. Oban hämtade in sin första fint. På den andra sprang han in i ett ståltrådsstängsel, tjöt till och kom in med raggen rest. Jag kollade igenom honom innan jag skickade igen. På det tredje skicket fanns det bara en dummy och en kaninboll kvar. Tidigare hundar hade också haft bekymmer att hitta dem och Oban gick ut lite för långt i fel område, så till slut hjälpte jag honom med att lägga ut en dummy.

Därefter lämnade jag honom hos mamma, då vi skulle på inflyttningsfest på kvällen.


På söndagen fick vi en skön sovmorgon. Händer väldigt sällan numera.. När vi hämtat Oban åkte vi till Hansta för en promenad i naturreservatet. Fantastisk dag med sol och lagom temperatur. Jag gillar verkligen hösten! Synd att jag bara hade mobilen med mig och ingen riktig kamera. Vi var ute ca 1,5 timme och hann med att hitta en hel del trattkantareller - och Oban passade på att ta ett dopp. I en lerpöl... Väldigt suddig bild, men han är så extremt lerig att jag var tvungen att dela med mig av den. Maria nämnde när vi tränade senast att Alli gör likadant så fort tillfälle bjuds. Sådan mor, sådan son gissar jag. Yvonne kanske protesterar.. :o)




Nu lite jobb ett par timmar innan jag, förhoppningsvis, kan landa i soffan hemma. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar