tisdag 11 oktober 2011

Tävlingslydnad

Igår kväll var det premiär på kurs i Tävlingslydnad hos Hundens Hus. Extra roligt att även Cilla och Rasmus är med. Vi satte som mål att vi ska starta Lydnadsklass I. Kul med mål att träna och följa upp mot. Just vikten av att sätta SMARTA mål var ett av momenten vid förra veckans kurs:
  • Specifikt
  • Mätbart
  • Accepterat
  • Realistiskt
  • Tidssatt
Just T:et (tidssatt) har vi väl inte riktigt bestämt än. Vi får nog gå klart kursen först... :)

Väldigt nyttigt att vara på kurs med andra hundar än labbar (samt flattar och golden). I retrieversammanhang har han, oftast, förstått att det är allvar och träning. Medan han med andra hundar tror att det är lek och lattjolajban. Antagligen en konsekvens av att när han umgås med andra hundar, på dagis, så är det skoj och bus. 

Kursen började med platsläggning. Jag har aldrig sett en lydnadstävling, eller träning heller för den delen, så nu fick jag förståelse för precisionen. Här var det inte OK att masa sig ned hur långsamt, eller var, som helst. Snabbt och i exakt position ska det vara. Än så länge behövde de inte ligga så länge (2min), utan fokus var på att få dem att ligga korrekt. Läxa Nr 1.

Efter första korvbiten spann Oban loss rejält. Nog för att det är bra att träna störning, men det slår lätt över när labben i honom får vittring på korven. Nästa gång blir det knäckebröd. Eller möjligtvis torrfoder. Eller OK då, kanske leverbitar..

Vi fortsatte med att hunden ska komma in till sidan i ett U. Även detta snyggt och i en rak position. Här var knepet att få hunden att gå in rakt en bit bakåt innan den vänds upp, för att komma rakt intill sidan och sätta sig. Små enkla knep som gör stort resultat. Läxa Nr 2. 

Fot som moment (linförighet?) gick Lotta igenom utifrån hennes vision att hunden ska hålla ögonkontakt och att detta ska vara den absoluta favoritpositionen. Då Oban och jag använder kommandot "fot" vid jaktträningen bestämde jag mig för att använda "sida" när jag vill att han är vid sidan (går fot) och tittar på mig. Så här vid första tillfället tränade vi endast på att sitta vid sidan och se upp, vilket hunden ska tycka är det bästa som finns i hela världen för att den får så mycket beröm och godis där. Läxa Nr 3. 

Sista övningen för kvällen var att sätta "stanna" inför ställande under gång. Även detta kommande använder vi redan, men till stanna - dvs framför på promenader, vid dörröppningar, under tasstorkning etc. så istället kommer jag använda "stå". Något vi faktiskt försökt träna hemma, utan särskilt stor framgång.. Även här fick vi ett väldigt enkelt knep: att backa och låta hunden följa efter till dess den undrar vad du gör och stannar. Där får den massor av beröm och godis. Sedan ska vi fortsätta så till dess det fungerar att gå lite snett bakåt, för att slutligen gå framåt och sätta just ställande under gång. Jag kan inte säga att övningen fungerar än (ens i backstadiet), men för varje gång han får beröm när han stannar upp kanske det fastnar. 

Allt detta är säkert basic för de flesta, men för oss är det helt nytt - och jättekul! Efter avslutat pass låg alla nio hundarna utslagna.

Idag tisdag tog vi en promenad med husse vid Lötsjön och nu har vi precis gjort läxorna. Inomhus. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar