tisdag 25 oktober 2011

Träning hos Reedsweepers

Maria, Fia och jag hade bokat träning hos Helena idag. Härligt med en ledig dag, mitt i ett för övrigt pressat schema. Även om det blev mer att göra igår, imorgon och resten av veckan för att det ska fungera praktiskt.. Och helt ledig var jag väl inte heller iom att jag funnits tillgänglig per telefon och mail, men men.. :)

Helena började med att låta oss (och hundarna) se på när hon lade ut dummies på de två områden vi skulle använda. Sedan gick vi fram och tillbaka på linje och varvade linjetag mot områdena med markeringar, som blev både störning och minnesträning. För att minnas upplägget (som amatör behöver jag all hjälp jag kan få..) skissade jag upp vallen/fältet/skogsbrynet och de olika områdena på ett ungefär:

Inte kvantfysik kanske, men bra med en skiss så att jag kan gå tillbaka och minnas hur vi gjorde.. :)

Som vanligt väldigt nyttigt att träna för Helena, som är väldigt nogrann med detaljer. Fick bl a tipset att vara tydlig gentemot hunden genom att ta några steg mot aktuellt område för att avleda från t ex störningsmarkering och verkligen rikta in på rätt plats. Pedagogiskt och övningar som anpassas till hundens förmåga - åt båda håll. Samt bra korrigeringar på oss förare. Även intressant att se hur de andra hundarna arbetade och hur det går att göra för att lösa upp situationer.

Oban jobbade fint på sina linjetag och markeringar. Enda lilla petdetaljen var väl att han, efter första omgången över krondiket, valde att gå snett ut/snett in. Vet inte om det var lättare, för vatten är hans favoritelement, men det var lite synd att han inte gick på rak linje ut/in.. När vi kört varje hund på respektive område två gånger lade Helena ut ett närsöksområde med, i princip, nedgrävda tennisbollar och minidummies. Här fick vi verkligen öva! Oban har ju tidigare varit lite osäker på kombinationen stopp/närsökssignal (lite utav "Är det verkligen OK att jag gör något nu när du bett mig stanna och se på dig?") och här behövde jag dessutom använda höger/vänster för att få in honom rätt i området. Vi har ju inte kört tecken, förutom hos Anki senast och nu i söndags.. Fungerade till slut och tillräckligt bra för att inte behöva bryta. Andra omgången låg han helt rätt och sökte fint i området, efter en del dirigeringar, men den nedgrävda bollen var ändå för svår att hitta. Eftersom han jobbade på bra lät Helena honom lyckas genom att kasta ut en ny boll i området när han inte såg.

Jag är verkligen jättenöjd med honom idag! Fullt fokus, bra arbete - och framförallt - inga knallningar eller tjyvningar, utan riktigt lugn vid sidan. För att vara Oban alltså :) han är fortfarande väldigt på tå och skakar av förväntan vid skott och markeringar.. Märks tydligt att han har lättare att koncentrera sig på uppgiften när han inte stressar upp sig, vilket dessutom naturligt förvärras av att jag stör honom med korrigeringar och tjafs. Superhunden!

Supersnygga superfina superduktiga superhunden. Och ja, jag är lite subjektiv..
Kul att träffa Maria/Bliss och Fia/Bolt också. Mer sådant! Tack till er och till Helena för en trevlig eftermiddag!

Att ta med från idag: kom ihåg att träna mer på stopp/närsökssignal och att ligga kvar i området (nedgrävda bollar). Kör med störning och tighta till vinklarna mellan t ex markering och linjetag. Utmana oss med nya och svårare situationer!

Fia ställer upp Bolt, Helena/Lina och Maria/Bliss

Maria förbereder Bliss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar