onsdag 2 oktober 2013

Återbesök

Återbesök hos veterinären idag. Såren ser fina ut och jag ska fortsätta som tidigare med tvätta, hålla torrt (vilket innebär blåsa med hårtork efter tvätt), ha på tasskydd (vilket är helt hopplöst för det glider ned hela tiden) och koppel utomhus till dess det är helt läkt.

På väg ut mötte jag två män med en liten sällskapshund typ blandras av Jack Russell-modell. De var där akut och jag frågade vad som hade hänt. De berättade att tiken "flåsat" (hon hässjade rätt rejält) sedan "hon födde". Jag frågade om hon hade valpar hemma, vilket de bekräftade.

Inte min sakt att lägga mig i, men två saker berörde mig. Nu verkade just de här männen beredda att ta akutavgiften på 1 650:- + övriga avgifter för behandling trots att hunden var oförsäkrad - men vad hade hänt annars? Hade de åkt hem med en tik som i bästa fall bara var rejält stressad och omtumlad (det var hennes första kull) eller i värsta fall hade invärtes skador eller något annat allvarligt? Den andra saken som bekymrade mig var om de hade koll på valparna. Nu vet jag ingenting om hur länge de klarar sig utan tiken, men det känns som om de kan bli uttorkade.

Positivt att de åkte in till veterinären som säkert både behandlar och ger råd. Men jag kan inte låta bli att undra hur det kommer gå för tiken och hennes valpar.. Som om det inte fanns annat att få huvudvärk över.!

På temat valpar föreställer dagens bild en av Obans valpar ur Zetastar-kullen. Väldigt lik Oban i samma ålder - ska se om jag hittar någon bild att lägga upp bredvid vid tillfälle.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar