torsdag 31 oktober 2013

Litet äventyr

Skulle bara ut och rasta för kvällen och släppte som vanligt ut Oban utan halsband och koppel. 

När jag själv kommer ned på gården (vi har en L-länga med lägenheter på markplan och lägenheter som vår en trappa upp med egen utvändig entré) står det inte en, utan två hundar på gården. Dock inga människor. Inte var det heller någon av de två andra hundar som bor på gården, utan en helt okänd uppenbarelse.

Inget halsband på hunden och inte en levande själ i sikte, så jag befarade en smitning. Lät hundarna leka på gräsmattan medan jag gick och hämtade godis, koppel - och telefon.

Det var dock lättare sagt än gjort att fånga den påtagligt unga och väldigt lekfulla lagottotiken (gissar på lagotto, den var krullig). Oban hade iaf kul och hon höll sig i närheten av honom. 

Jag försökte ringa polisen, men det var 9 minuters kö och inte läge med två lösa hundar varav en vild... Gjorde även försök att få tag i henne när jag matade med godis, men icke.. Provade att locka med henne upp på balkongen, men det knepet gick hon inte på..

Började misströsta efter en stund. 

Slutligen dök en ägare upp. En nyinflyttad granne. Skönt! Försökte en stund gemensamt, men Stella - som hunden hette - tyckte det var lite väl kul med Oban och ville inte låta sig fångas, så nu precis gick Oban och jag in.

Förhoppningsvis får hon tråkigt och följer med husse. Annars skulle han ringa på.

Tacka vet jag labbar..! Nu vet vi var hon bor om vi stöter på henne fler gånger.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar