lördag 26 oktober 2013

Debut i Elit!

Åkte ned till Växjö med Linnea och Scott igår för att vara på plats inför dagens debut i Elitklass B-prov.

Jag tyckte väl iof att vi var hyfsat förberedda för klassen innan skadan och efterföljande konvalescens. Men två veckor i koppel följt av en vecka i USA och därmed endast ett (1) riktigt träningstillfälle på en månad var väl kanske inte den ideala uppladdningen. Hade därför ställt in mig på att se provet som ett bra tillfälle att prova klassen och få input till träning under vintern.

Känner ju mig själv vid det här laget och vet att jag skulle dra ut på debuten efter en lång vintervila, så det var lika bra att ta tjuren vid hornen..

Anlände till samlingen 08:00 efter en natt på Hotell Clarion Cardinal i Växjö. Många strykningar så endast 9 hundar till start. Uppdelade i grupper om tre och tre. Jag som hade räknat med att hinna se två tre par innan jag själv skulle förbereda Oban - och mig själv - blev måttligt nervös när jag insåg att det endast skulle vara ett släpp innan det var vår tur. Provet gick således inte som ett konventionellt B-prov, utan som en walk-up under "jakt". Spännande, men en överraskning som spädde på nervositeten ytterligare. Såg endast en kort stund av det första släppet, då vi valde att prioritera rastning och lite avstämning innan start. Oban och jag gick tillsammans med Camilla och Zeke samt en golden. Skönt med bekanta ansikten i gruppen! :)


Här en beskrivning av provupplägget:

Vi ställde upp på linje i en hagmark längs med en sjö och ganska så omgående började det smälla ordentligt. Janne och Janne levde sig in i rollen som skyttar och gjorde fantastiska skådespelarinsatser :)

Jag gick som nummer 3 och när hund 1 och 2 fått hämta in markeringar framför linjen fick vi vända om och ta en dirigering bakåt. Som ni vet vid det här laget är jag kanske inte den mest vassa på att line'a upp och läsa vind, med resultatet att Oban hamnade ca 20 meter till höger om området. Blåste stopp, lade vänster och skickade ut när han var i linje. Fortsatte framåt med ytterligare markeringar för de andra och jag fick ännu en dirigering. Vill minnas att jag fick tre eller fyra dirigeringar på land totalt. Två - tre som jag fick gå in och styra på pga dåligt skick, men en spikrak på +100 meter! WT-mässigt var det inte helt perfekt (20p) men han tog stopp och tecken fint så viltet kom in smidigt utan att störa mark (ca 17-19p för att jämföra med WT).

Vid nästa stopp föll det återigen framåt och Oban och jag blev anvisade att skicka snett bakåt ut i en vassrugg ned i vattnet utanför en slänt med massa ris och bråte. På väg ned sprang han på en and och kom upp. Nytt skick ned och jag fick jobba en del för att få ut honom i området. De där jakterna medför ju gärna att de söker av strandkanten, vilket brukar ge utdelning... Eller hur..? :) Han sökte av vassruggen och eftersom jag hade blivit anvisad att det fanns vilt där fick jag styra in honom flera gånger. Tappade ut honom i strandkanten till vänster och efter inkallning kom han in med en and, varpå domaren sa "så kan det vara på jakt, den ligger inte alltid där skytten sagt att den gått ned". Sant. Fast jag kände att jag hade fått blåsa en del för att hålla honom i ett område som tydligen var tomt och kände att vi misslyckats. Nu skickades de andra hundarna på olika saker och sedan blev jag anvisad samma vassrugg igen. Med den skillnaden att båtsman nu hade lagt ut en fågel där. Vet inte om jag minns rätt, men har för mig att även denna gång kom det in ytterligare en fågel som Oban sprang över på väg ned i slänten. Vid andra skicket hämtades även den andra anden, i vassruggen, in. Bra träningsmässigt då han styrts dit ett antal gånger tidigare och nu fick utdelning.

Fortsatte på linje och nu blev det skott ned i ett riktigt rishygge mellan oss och vattnet. Här skämtade jag med skyttarna om hur det egentligen var med 45-grader, varpå de sa att de nu hade skjutit kaniner :) Därefter skott utanför/nedanför rishögen på vattnet och markering för de andra ekipagen. När det var Obans tur blev vi anvisade området i rishygget. Här gjorde jag ett misstag och skickade med ett "sök", med resultatet att Oban, sin vana trogen tog vääääldigt mycket mark under sig, och försvann ned i vassen och springvattnet. Lite utanför området således.... Jag blåste inkallning och han kom in med en and.. Blev återigen anvisad rishygget och med lärdom från föregående skick stoppade jag honom i området och lade ned honom på ett närsök. Här fick hundarna verkligen stoppa ned näsan och jobba noggrannt i högarna av ris. Det gick inte att springa över något med lite tur, utan vi fick jobba metodiskt och söka av marken. In kom två duvor (på två skick). Suveränt ur ett träningsperspektiv då Oban på ena skicket fick en störning genom att det gick skott följt av en markering på vattnet utanför. Jag skulle skicka Oban och lägga ned honom i området och sedan fick den andra hunden ta vattenmarkeringen. Därefter fick Oban en vattenmarkering, vilken han spikade, innan vi fortsatte.

Linjen gick framåt och nu fick vi, äntligen enligt mig och Oban :), våra landmarkeringar. En på vardera kant. Båda föll dolt då hagmarken var något kuperad. Båda plockades in på mer eller mindre spik.

Därefter var det dags för ett avslutande sök då skyttarna avslöjade att de hade varit ute och skjutit utan apportörer tidigare på morgonen, minsann :) Oban gick sist ut som nummer 3 och gjorde, som alltid måste jag få säga för han är fantastisk, ett riktigt bra jobb. Det här är liksom hans paradgren där jag, äntligen, kan slappna av. (OK *peppar-peppar*). Sedan var vi klara.

Sammantaget avsevärt många fler skott och apporter än på ett vanligt B-prov. Väldigt jaktligt och A-provslikt och därmed givande omständigheter, vilket var suveränt för oss efter höstens bitvis självständiga jakter :) Nyttigt framförallt för mig då det handlar om att vara fokuserad och kunna hjälpa hunden att markera när det faller på flera ställen, vilket ställer stora krav på mig som förare. Jag var lite fundersam över en del, i mina ögon, skavanker med inte helt perfekta linjer, skick till tomma områden etc. men det var ju inte ett WT :) Oban gjorde ett gediget jobb, var hela tiden fint i hand, visade att han klarar av rejäla störningar och kan sortera - och det räckte till ett 1:a pris!

Vid det här laget kanske ni har slutat läsa, men här kommer kritiken:
  • Samarbetsvilja: Visar bra samarbetsvilja under hela provet.
  • Sökarbete: Söker med bra motivation och täcker marken.
  • Fart: Väl anpassad.
  • Uthållighet: Håller hela provet.
  • Näsa: Bra.
  • Dirigerbarhet: Är i hand och löser uppgifterna.
  • Markeringsförmåga: Uppmärksam, bra minnesbild.
  • Skottreaktion: Lugn och koncentrerad.
  • Stadga: Visar bra stadga och är tyst.
  • Apporteringslust: Spontana upptag, bra inleveranser.
  • Apportergrepp: Balanserade grepp och avlämningar.
  • Simteknik: Bra.
  • Vattenarbete: Går villigt i och arbetar gärna i vatten.
  • Hundtolerans: Respekterar parkamraterna.
  • Sammanfattande kritik: En hane som arbetar i bra kontakt med sin förare. Löser provets alla delar på ett bra sätt. 

I Elitklass. På debuten. :) Duktiga älskade hund! Nu har vi fyra starter på B-prov och fyra 1:a pris.

Tack provledning och funktionärer för ett riktigt roligt upplägg! Tack Linnea och Scott för som alltid trevligt och mysigt sällskap - och grattis till er fina prestation! Vilken hund, en helt ny :)! Nu är ni nära champinjonerna! Och mest av allt - tack min underbara hund för ännu en prestation!


Får erkänna att det inte är Oban, utan Glengrant, i glaset som var dagens pris

6 kommentarer:

  1. Låter som ett jättekul prov som verkligen liknar en jakt så långt det går! Vad duktiga ni är, stort grattis til en finfin prestataion! / Märta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ett riktigt roligt upplägg! Fast det blir ju helt klart mer press, dels på stadgan, men framförallt att som förare ha koll på allt som händer och kunna hjälpa hunden. Puuh :) Tack söta ni!

      Radera
  2. Härligt! Stort grattis!
    Maria m Meya

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria! Klappa Meya från mig :)

      Radera