lördag 13 september 2014

Att vara tacksam!

Hemma efter två dagars apportering och kan inte uttrycka annat än tacksamhet för att vi får förmånen att vara med i dessa sammanhang - med de förutsättningar av marker, vilt och trevliga människor som står tillbuds.

Tack!


Här en kort bildkavalkad för att beskriva vår fredag och lördag.

 
På fredagen jagades tre såtar. På den första fick vi bra tillfälle att öva stadga då det föll en hel del framför fötterna på oss. Vi fick också tillfälle att träna inkallning när jag släppte Oban på en skammad bakåt, men fick bryta och kalla in när fågel och hund var på väg in i nästa vatten. På den andra såten körde jag Jugge, som jag fått möjlighet att låna som avlastning, själv. Verkligen värdefullt och oerhört uppskattat! Här gjorde han ett bra jobb med både direktmarkeringar, anvisningar och fritt sök. På den tredje och sista såten körde jag båda hundarna. Först Oban under skytte för att ta hand om skammat och en del riktade skick. Följt av Jugge för fler riktade skick och ett eftersök. Lyx att kunna köra två hundar och suverän placering på denna såt med möjlighet till både styrning och störning.
 
 
 
Efter ett bra jobb under dagen installerades hundarna i hundstallet och det var dags för översyn av tassar och ögon. Här medikamentlådan beståendes av Vetriderm Spray (klorhexidin) som jag körde över tassar (för att rensa ev. skråmor efter arbete i skitiga andvatten) följt av Viatop (som är läkande och ska vara bra mot hudirritationer som efter jobb i vassar) samt ögonskölj.

 
Hundarna var väl lagom glada över att bli placerade i en bur i stallet, men det är en himla fördel att det finns både hundstall och boende på gården, otroligt smidigt och uppskattat. Vi tvåbenta åkte ned till byn och handlade middag på kvarterskrogen och frukost för att sedan avhandla allehanda anekdoter under kvällen. Mysigt!
 
 
 
På lördagen inledde vi med en såt där det gavs tillfälle till styrning både på vatten och land. Oban avslutade såten med att söka av strandkanten och tog hem en skammad på anvisning från dem på andra sidan. Duktiga hund!
 
 
På den andra såten tog jag med båda hundarna ut samtidigt. Här i full förväntan i väntan på placering av skyttar.
 
 
 Även här bjöds det tillfälle till riktade skick på vatten. Här Oban mitt ute på blankvattnet.
 


 
Jugge jobbade hårt på en dykand och dök till och med själv, vilket jag önskar att jag hade filmat! Vilken ihärdighet och förmåga! Han gjorde en strålande insats och kom in med den, vartefter han fick fortsätta med ett fritt sök längs med de fina strandängarna ovan.
 


 
Sedan var det dags för dagens sista såt. En underbar plats med enorma möjligheter genom viss kupering, öppet vatten och betade marker. Tyvärr föll det inte så mycket idag, men hundarna fick bra tillfälle till passivitet medan parkamraten fick hämta hem den enda apport som föll för oss. Lika nyttigt det!
 
 
Sammanfattningsvis - jag är lyckligt lottad och oerhört tacksam för att få dessa tillfällen, bygga erfarenhet och umgås med härliga människor på fantastiska marker med enorma förutsättningar! Oban har återigen gjort ett stabilt intryck med bra stadga, förmåga att sortera och godkänd styrbarhet tillsammans med stor motivation och viltfinnarförmåga. Bästa hunden! Att föra en ny hund var utvecklande! Det är inte alls som att hoppa upp och rida en annan häst, utan det är helt annorlunda att läsa och agera på situationen och individen. Här gjorde Jugge en strålande insats som tog anvisningar för mig och jobbade fint på både markeringar, dirigeringar och sök. Verkligen will to please i kombination med stort tryck. Härliga hund! Nyttigt för Oban också att jag skickar någon annan på en del apporter, för konkurrens såväl som avlastning. Guld värt!
 
Tack alla inblandade: för att jag får vara med, för att jag fick låna hund, för att ni är underbara - och tack till Oban och Jugge!
 
Nu ska vi njuta av några timmar hemma! Imorgon är det dags för träning. Och val!!!
 








1 kommentar:

  1. Var med på fredagen, hundarna jobbade jättebra :-)

    SvaraRadera