söndag 14 september 2014

Puuh!

Söndag eftermiddag (kväll kanske?) och både Oban och jag är helt slut..

Turné med tidiga morgnar och heldagar med jakt tar på krafterna och idag var det dags att träffa delar av NRC-gänget för lite träning. Jag kom väldigt oförberedd, inställd på att vi skulle ses ett par timmar, således utan vatten, fika och lunch.. Klantigt av mig, fast det blev en bra träning ändå i trevligt sällskap!

Oroväckande dålig minnesbild för Obans del dock, vilket märktes både på målområden, minnes- och direktmarkeringar. Desto bättre följsamhet och förighet, vilket gjorde att det gick utmärkt att styra fram till apporterna. Med två undantag där jag fick påminna om stopp- respektive inkallningssignal (nyttigt att kunna hojta till, vilket inte fungerar på jakt) var han faktiskt ovanligt lyhörd.

Det kanske är så att två dagars jakt - nu dessutom med konkurrens av en andra hund, vilket säkert tog på krafterna för Oban som är van att få ha min fulla uppmärksamhet och få alla apporter - samt en natt borta och bilresor påverkade koncentrationen. Fast, om minskad koncentration påverkade förmåga att markera och minnas - så var hans will to please desto bättre. Tänk om vi kunde behålla det och hitta tillbaka till den normala markeringsförmågan. Då skulle han bli farlig.. ;)

Med A-prov i tisdags, simning och träning i torsdags, jakt fredag och lördag samt träning idag kanske det inte är helt konstigt att även Oban blir trött. Måndag och tisdag blir det vila hos husse för jag ska på tjänsteresa. Fast först har jag sex möten imorgon att ta hand om samt en del förberedelser inför tisdagens workshop. Därtill ska jag lämna in bilen på verkstad. Den planerade servicen denna vecka har utökats till något som kanske blir utbyte av avgassystem. Dags att köpa ny bil tror jag bestämt..


Nu dags för valvaka! Chips, dip och en stor godisskål får bli kvällens middag för det känns som det är lika bra att tröstäta redan nu.. Det verkar inte ha framgått vilket bra jobb Borg & Co gjort med Sverige och landets ekonomi under den globala finanskris som pågått sedan 2008. Tyvärr.


Sömnig Oban sommaren 2010 i entrén till loftstugan på Munsö


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar