lördag 6 september 2014

Mer om gårdagen

En helt underbar dag igår!

  • Härligt gäng med apportörer där stämningen och samarbetet är på topp
  • Fantastiska marker och generös markägare/jaktarrangör
  • Trevlig och väl genomförd jakt med erfarna jägare och bra skyttar
  • Duktiga hundar i allehanda situationer och sammanhang
  • Fantastiskt väder

På den första såten placerades jag på samma plats som förra gången. Nu när vi visste lite mer hur fåglarna skulle falla ställde jag mig lite högre. Här blev det ett gäng apporter både som direktmarkeringar på skammat och riktade skick. Avslutade med att söka av ett trevligt område med kanaler och viadukter och broar tillsammans med Yvonne och Peg.

Vid den andra såten blev det ett gyllene tillfälle att passivitetsträna. Jag stod med Åza och Camilla som hade sina yngre hundar med och då det endast föll två fåglar för vår skytt blev det perfekt för dem att skicka på dem som minnesmarkering, medan Oban snällt fick vänta.

 
 
Sedan var det dags för det fina vattnet på den tredje såten. Här Oban i båten på väg att lämna bryggan. Han har full koll på skyttarna som sitter i båten bredvid.
 
 
 
 
Även här placerades jag på samma ställe som förra gången. Nu med sällskap av Marie, vilket var bra för det föll mer än senast. Här blev det några skick på skammat under skyttet, vartefter vi började plocka in övrigt. Nu började avinlärningen...! :) Det blir liksom lite tokigt när jag skickar på en fågel, ser att Oban tappar kurs, försöker styra och ge signaler varvid han gör tvärtom - och lyckas på en apport jag inte ens sett.

 
 
Liksom förra gången blev det ett bra arbete på en riktigt pigg dykand som dök flera gånger och simmade snabbt som tusan. Oban förföljde den fint och lyckades fälla den till slut.

 
 
Efter tre såtar var vi ganska möra och hungriga. Här Oban på durken i båten på väg tillbaka till bryggan, vilandes med huvudet på sätet för att ändå ha lite koll. Oban fick energifoder, vatten och vila i bilen medan vi serverades en - som alltid - fantastisk lunch.

 
 
Fina Hedda på väg in i båten! Roligt att det finns både golden, flattar och labbar i apporteringsgänget!

 
 
Efter lunch och lite vila var det dags för dagens fjärde såt. Även här fick vi en perfekt placering tillsammans med Peter och Teal. Vi stod bakom gömslena med bra uppsikt över vattnet, vassen och ängarna. Perfekt stadgeträning när det föll en fågel bara 10 meter framför oss som Teal fick ta in. Oban skickades istället på en anvisning på en skammad som gått ned på ängarna bakom oss. Här skickade jag på en lång linje (150 meter) och höll Oban i området utan att lyckas. Höll på en stund och fick jobba för att hålla honom kvar i området innan jag bad om en ny anvisning på radion. Då visade det sig att området låg 200 meter till vänster.. Skickade dit, släppte honom på drillsignalen för fritt sök och fick träff. Duktiga hund!

 
 
Sedan var det dags för dagens femte och sista såt. Här blev det återigen total avinlärning.. Det gick ned en skammad kanske 75-100 meter ut som jag skickade Oban på. Medan han simmar ut inser jag att den är alldeles för pigg för att ta in. Jag ropar istället på en av båtsmännen på radion för att de ska ta in den, varvid jag börjar kalla in Oban. Tre inkallningssignaler, utan tillstymmelse till att lyssna - totalt lock för öronen tydligen.. Oban hade bestämt sig för att jobba på den där fågeln. Nu blev jag dessutom stressad för jag ville få honom därifrån så att de skulle kunna fälla den på vattnet. En fjärde inkallningssignal med samma resultat - och då, under total olydnad, faller det ytterligare en skammad fem meter till höger om Oban. Full utdelning - på att vara olydig! Förvisso bra rent jaktligt, för han fick dessutom slita en hel del då det var ytterligare en pigg dykand. Men garanterat en Out of Control med guldstjärna i provsammanhang... Suck :)
 

 
 
Jaja, en fågel kom in och Oban var nöjd. Jag får väl se det som bra simträning eller något.. :)
 



Därefter dags för viltparad innan hemfärd. Här Sandra med underbart söta lilla Boss!


Vad tar vi då med oss från dagen?

Jag är nöjd med Obans stadga och förmåga att sortera. Det känns som om vi börjar få någorlunda rutin och erfarenhet (återigen tack för att vi får vara med!!). Oban är lugn och samlad och jobbar oförtröttligt på fem såtar med markeringar, dirigeringar och fritt sök. Vi stod förvisso inte på linje under ett "massfall", men det känns som om jag kan lita på honom. På land fick jag möjlighet att stämma av signaler på två såtar och där satt de perfekt: omedelbara stoppsignaler och direkt respons på anvisningar. Sedan var det då vattnet! Där har han ju onekligen förstått att jag inte kan komma åt honom och att det ger full utdelning att jobba självständigt. Det blir ju verkligen vinst varje gång när han får simma ut i "korvgrytan" och ta för sig av valfri apport - med en matte som står maktlös och försöker få kontakt. Självständiga skithund ;)


Avslutningsvis. Jaktsäsongen är i full gång och jag är otroligt tacksam över förmånen att få vara med i ett så härligt gäng på så fantastiska marker! I kombination med att det pågår tävlingar parallellt krävs det dock lite trim och puts mellan jaktdagarna. Här är min plan:

  • Intervaller, för konditionen. Hur gör idrottare? Håller de igång med den typen av träning även under tävlingssäsong, eller är det något de gör under rena träningsperioder?

  • Vatten, för att reparera och befästa signaler. Träning med störning och belöning för att påminna om att det lönar sig och alltid blir roligare att ta mina signaler än egna initiativ.

  • Linjer, för att säkerställa att långa linjer sitter över terrängbyten etc. Tänker mig kompassen, vilket då också kan kombineras med intervallträning.

  • Förflyttningar, för att lära Oban att jag är den bästa jägaren och även här - att det lönar sig och är lättare att lyckas när vi samarbetar.

  • Markeringar - gärna trippla eller fler, både direkta och minnes, för att putsa på förmågan och sortera genom att skärpa minnesbilden.

  • Fotgående och allmän ordning och reda - även i vardagen, för att det helt enkelt ska vara så...

  • Handling, för att försöka öka förutsättningarna att föra fram Oban optimalt genom att läsa situationer bättre och agera vid rätt tidpunkt. Här är min tanke att läsa igenom inläggen från starterna på årets WTn. Vill minnas att jag skrivit en del "notes to self".. Jag har även en tanke inför A-provstart, som jag ska försöka komma ihåg när det väl är dags..


Nu återstår bara frågan? Hur ska jag hinna med det här på tre dagar..?

2 kommentarer:

  1. Vilken dag! härligt att läsa om eran jakt dag! duktiga Oban, det bästa för en apportör att få hämta varmvilt. Vilken glädje! vi syns i morn! ;o)

    //Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen en förmån att få vara med på så härliga dagar! Och ja, vad Oban tycker är bäst råder det inga tvivel om... :)

      Radera