tisdag 21 januari 2014

Markering

En tur i Ursvik ikväll igen. Högre tempo - men bara en 40 minuters promenad. Noterade nämligen en svag markering fram på Oban igår och bad bästa Camilla på Hundpoolen att kolla på dagis idag. Hon hittade mycket riktigt något över armbågen som hon behandlade med laser och vi fick order att ta det lugnt den här veckan.

Oban är ju lös på promenaderna och jag frågade om det var ok, vilket det var om han inte rivstartade och helst inte galopperade. Jag borde väl känna min hund bättre, för när Oban är lös är det full fart med snabba stopp - för att följa upp vittring eller uträtta behov - följt av rivstarter upp i full galopp.. Får kanske gå kopplad resten av veckan. Förvisso bara en marginell markering på mindre än en halv grad och bara ibland, men bättre att låta det läka ut.

Under hösten som var intensiv med träningar, jakter och prov var Oban stel emellanåt när han varit stilla, vilket han värmde ur rätt snabbt. Då yttrade det sig på ett annat sätt genom att han rullade på bogarna, vilket vi åtgärdade genom laser, massage och stretch under en period. Nu är det mer som att han inte tar ut steget fullt i traven. Jag kanske är arbetsskadad vad gäller hältor från mina år med travhästar hos Stig H Johansson medan jag pluggade. Men bättre att reagera på minsta tecken och när vi ändå har möjlighet till behandling med laser, massage etc. på dagis är det bra att få professionell hjälp.


I brist på bilder från dagen fortsätter jag med andra som åtminstone är från årstiden. Vinter i Åre 2011. Längtar efter bättre ljus - och en ny kamera - så att jag kan ta lite nya bilder..!



2 kommentarer:

  1. Hoppas det inte är nåt allvarligt med benet! Kommer ihåg att du nämnde något om detta i höstat också.. Hehe det är som Cattis, hon såg att Coffey diffa någon cm i muskulaturen i frampartiet.. Haha jag skulle aldrig märka nåt sånt, det måste vara mer tydligt än så ;)

    SvaraRadera
  2. Oj hoppas verkligen att det inte är något "allvarligt", lättare sagt än gjort att ta det lugnt full fart spar tid ... :o) Ska vi synas i kväll ändå?

    SvaraRadera