tisdag 21 januari 2014

Rasstandard Labrador Retriever

För att läsa på lite inför kommande inlägg gick jag igenom rasstandarden för Labrador Retriever. Källa: Labradorklubben. Nedan återges några väsentliga delar ur standarden.


Helhetsintryck
Labrador retriever är en starkt byggd, kompakt och mycket rörlig (vilket utesluter övervikt eller överdriven massa) hund med bred skalle, bred och djup bröstkorg och brett och starkt ländparti och bakställ.

Uppförande/karaktär
Till temperamentet är rasen intelligent och följsam med en stark vilja att vara till lags. Den är godmodig, entusiastisk och vänlig, utan spår av aggressivitet eller blyghet. Labrador retriever är en anpassningsbar och tillgiven följeslagare. Den är mycket rörlig, har
 utmärkt luktsinne, är en god apportör med passion för vatten.

Fel
Varje avvikelse från standarden är fel och skall bedömas i förhållande till graden av avvikelse och dess påverkan på hundens hälsa och välbefinnande samt förmåga att utföra sitt traditionella arbete.

Diskvalificerande fel
Aggressiv eller extremt skygg.


Jag valde att inte ta med rasstandardens fulla beskrivning av extremiteter, päls, storlek osv. då jag tror att det finns störst samsyn, vad avser skillnader mellan rasens utställnings- och jaktlinjer, på detta område.

I nästa avsnitt tänkte jag gå igenom sjukdomar, med avsikten att slutligen sätta ihop alla delar i ett sammanhang. För visst är det påtagligt redan nu, åtminstone för mig som nybörjare i hund- och retrieversvängen, att det avlas på avvikelser både inom utställnings- och jaktlinjerna?

Uppfödarna må vara ytterst ansvariga enligt regler från SKK och rasklubben, fast jag vill hävda att vi som valpköpare har ett minst lika stort - om inte större - ansvar. För som alltid när det råder marknadsekonomi kommer utbudet styras av efterfrågan. Och det är vi som valpköpare som styr just efterfrågan, eller hur?   

Till er som eventuellt uppfattar att jag genom detta kritiserar era underbara och fantastiska hundar vill jag förtydliga att det absolut inte är så. Alla våra hundar fyller en funktion och är älskade för de individer de är och det arbete de utför för oss, även om de avviker från standarden. Jag önskar bara att vi lyfter blicken och ser till ett större perspektiv än de egna motiven - oavsett vilken linje vi företräder eller hur vi använder våra hundar. Som alltid är det lättare att ifrågasätta i opposition. Eller tala om hur matchen borde spelas från läktaren.. ;) Och eftersom det här är min blogg tar jag mig friheten.


Bild: aquador.vovve.net
Bild: learningfromdogs.com




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar