måndag 7 april 2014

Attack

Idag blev vi attackerade på vår runda efter jobbet. 

Vi gick på en stig i skogen när Oban kom in till mig och skvallrade. Samtidigt hörde jag "Max. Max! MAX!!" Gjorde mig beredd att koppla Oban, då hunden dök upp - och gjorde utfall direkt. Här försökte jag hålla mig emellan hundarna och mota iväg den andre. Men den där Max var inte så lättskrämd..! Eller så var jag inte tillräckligt tydlig...

Tack och lov kom ägaren och kunde ta tag i sin hund, vilket han gjorde bra. Men ändå, situationen borde inte uppstått. Nog för att jag haft utmaningar med "annat", men det är skillnad mot en regelrätt attack. Själv var jag rätt skärrad. Inget blodvite, Oban var oberörd efteråt och avreagerade omgående. Men, jag har aldrig hamnat i en sådan situation tidigare. Nu insåg jag plötsligt hur snabbt det kan gå. En chihuahua går ju att lyfta upp, men hur går det att skydda sin labrador? 


Bilder hundhar.se. Tänk er en exakt blandning av Riesenschnauzer och Old English Sheepdog till storlek och utseende. Rätt fin, men rejält stor.


1 kommentar:

  1. Hua!!! så obehagligt!!! Det har hänt mig och Z med, man blir helt skakis efteråt.
    Skönt att det gick bra och att Oban tog det bra. Varför var denna hund lös, kan man undra....

    //Annika

    SvaraRadera