fredag 14 november 2014

Att tämja ett lejon

Ja, det är ungefär så det känns.

De krafter som tar över under praktisk jakt är enormt starka. Och de retningar som uppstår under praktisk jakt är svåra att iscensätta under träning.

Oban är en god viltfinnare som gladeligen sliter på djup och bredd oberoende av terräng. Oban kan uppgifterna och är skolad i momenten. Men lusten att jaga väger ibland över till förmån för hans will to please. 

Nu ska vi hitta en balans mellan att jaga självständigt - och att samarbeta.

Som sagt, planen börjar ta form. Höstens prov och jakter har gett vid handen vad vi behöver förstärka, förbättra och förändra. Det finns ett antal uppslag vad gäller handling, störning och övningar. Jag har fått många bra råd - och jag har världens bästa träningskompisar.

Det här blir en rolig vinter!

Bild från Wikipedia/Corinata

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jaja, jag förstår din skepsism. :) Nej, det kanske inte är som att tämja ett lejon med en hund som inte jagar och som saknar allt vad gäller självständighet och dådkraft. Eller med en hund som är rätt tränad från början. Vad jag menar är att jag har gjort fel givet förutsättningarna för mig och Oban - men att vi har en plan nu. Det ska bli kul!

      Radera