söndag 2 november 2014

Morgonpasset

Morgonpasset är avklarat.

Fyra områden med lite olika moment. Dessvärre värdelösa bilder för ljusförhållandena ute är lika med noll och jag orkade inte redigera. Håll tillgodo.


Område 1
Oban fick vara kvar i bilen medan jag vittrade in området med det höga riset med en fågel och gick ut i skogen, ytterligare ca 40-50 meter bakåt, och droppade en boll bland de stenar som skymtar. Skickade först mot området, blåste stopp och närsök för att få in fågeln. Skickade sedan rakt igenom vittringsområdet mot bollen. Här kanske han har lärt sig något från igår (?) för det var inte tillstymmelse till att stanna och jaga. Däremot blev det lite styrning väl ute i området med bollen, då det var extremt kuperat där, varvid jag tappade honom och tog hem ett par gånger. Han tog signalerna fint och det är ju bra att stämma av pipan ibland.


Område 2
Här hade jag vittrat in ett område i diket framför björkarna till vänster, dit jag skickade honom och höll honom på närsök och styrde tillbaka. Efter ett tag tog jag kontakt och lade honom ytterligare 20 meter höger i diket där det fanns en fågel. Här hade vi lite diskussioner om att hålla sig i anvisat område och inte bli för stor, men när han väl sökte där han skulle blev han belönad med styrning till rätt område.

Område 3
Ännu svårare att se på denna bild.. Här hade jag vittrat in och droppat en fågel vid den mur som skymtar. Skickade dit, blåste stopp, lade på närsök. Skickade sedan ut, över området upp på krönet som skymtar bakom, där det fanns ytterligare en fågel. Felfritt arbete.


Område 4
Här droppade jag en fågel synligt vid björkarna längst till vänster i den högra raden. Hade även droppat en fågel dolt vid björkarna längst till höger i den vänstra raden (är ni med?). Skickade mot den synliga, till höger, blåste stopp precis framför och lade honom vänster - och fick träff.


Ja, vad ska jag säga. Antingen var retningen mindre idag, eller så har han lärt sig något, för jag såg inte tillstymmelse till samma beteende som i fredags eller lördags. Tur kanske?

Nu är det dags för firande igen. Bästa kusinen fyller år så vi ska svida om och ansluta till kalaset. Ha en härlig dag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar