söndag 29 januari 2012

Förträff 2 Räddningshundkurs

Idag - i härligt vinterväder - var det dags för förträff 2 inför Räddningshundkursen med inträdesprov 26:e februari. Dagens övningar var förlagda till en industritomt i Bro med goda möjligheter till miljöträning, vilket också stod på schemat.

Oban på span efter gruppens löptik..!
Oban uppe på motvikter "i miljön"
Vi delades in i grupper om ca 7-8 hundar + en instruktör. Vår grupp hade den extra utmaningen i att ha en tik i höglöp, vilket var fostrande för oss med hanhundar.. Vi började med en kontakt- och lekövning. En hund i taget skulle först leka med en leksak tillsammans med sin förare, sedan med var och en av de andra i gruppen. Därefter skulle hunden lyftas runt hos alla gruppen. Sedan var det dags för ett varv med lek igen, utan leksak. Jag kanske borde tagit med den leksak som vi använder vid snabba lägganden i lydnaden, men hade "bara" en tennisboll, som är mest rolig att bli jagad med (enligt Oban). Lyftandet gick bra och han var såväl tillgänglig som hanterlig.

Efterföljande övning var miljö. Upp över motvikter, med och utan lyft, genom balkar med kättingar, under/över/genom kranställningar, på gallergolv osv. Först med koppel och sedan okopplad. Jag föredrar det senare, då kopplet i sig ställer till det då förare och hund naturligt väljer olika vägar beroende på hindrets utformning..

Fikadags innan den tredje övningen som var vindmarkering. Här syntes det att flera hundar visste direkt, medan Oban reagerade som jag trodde. Han fick "något" i näsan flera gånger och ställde frågan till mig, men jag skulle inte ge något kommande utan väntade på att han skulle ta tydligt initiativ. Vilket han gjorde en gång, men då trodde jag (dumt nog) att han var fel, så jag kallade tillbaka. Efter nytt försök och ett L-format spår istället för rakt på gick han ut till figuranten (som befann sig dit han gick när jag kallade in..). Den här övningen får vi träna på. Människor har ju snarare setts som en störning som han är van att förbise när vi kör apportering etc. i tätort och nu ska han helt plötsligt markera dem, vilket är nytt. Får lura med oss Mattias och börja leka kurragömma.

Dagens sista övning var kanske den roligaste, tillsammans med miljömomentet. En figurant skulle först leka med hunden och sedan, synligt, gömma sig i en låda med lock. Efter vindmarkeringen tänkte jag att Oban skulle visa måttligt intresse, men han for fram som en katapult till lådan och gav sig inte med det, utan petade dessutom isär plywoodskivorna som utgjorde locket på lådan. Båda gångerna! Stort intresse och stor handlingsförmåga, vilket var roligt att se!

Skeppsbrott i lag. Två förare och två hundar skulle förflytta
EUR-pallarna "utan att nudda mark
Miljöträning
Figurant i låda. Oban i förgrunden.
Liksom vid förra tillfället fick jag tyvärr ett splittrat intryck. Jag gillar upplägget och övningarna (och syftet!), men jag har lite svårt för allt skäll och gnäll på flera av ekipagen. I vår grupp var det 3-4 hundar, av totalt 7, som höll låda från 09.00-14.00. Duktiga på respektive uppgift och väldigt trevliga hundar/förare, men till slut kände jag mig som i ett ekande badhus med kakelväggar, klinkergolv och vatten fullt av massa skrikande ungar. Förutom att det var svårt att ens höra instruktören, är det nog min oro att för Oban ska lägga sig till med massa oljud, som bidrar till min olustkänsla.

Nöjd med vår insats under dagen. Oban visade fin passitivitet tillsammans med god lyhördhet under övningarna. Dock allmänt störd av löptiken mellan momenten, vilket orsakade en del tjafs mellan oss. Men nyttigt att träna i sådana situationer. På slutet hade han fattat galoppen och förstod att det lönade sig att ha kontakt med mig och strunta i henne..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar