fredag 6 januari 2012

Träningspremiär 2012!

Långhelg igen. Härligt med en helt tom kalender och fritid med betoning på fri-tid. Inte så att jag inte njutit av allt samkväm under jul och nyår, men jag kan inte sticka under stol med att det är väldigt skönt att bara vara ibland också.

Fantastiskt väder idag! Äntligen minusgrader. Och sol! Vi åkte till Grimsta Skjutbana för att inviga apportkastaren och smyga igång träningen efter upphållet.

Måste säga att det gick över förväntan! Stadig vid sidan och väldigt följsam och lyhörd. Nu ska jag inte lura mig själv, för det är enorm skillnad att träna tillsammans med andra, vilket drar oerhört mycket. Men skott brukar också vara en rejäl trigger och han höll sig lugn ändå. Med ett undantag som var ganska intressant: Det var kanske tredje markeringen med apportkastaren och jag hade inte ställt upp ordentligt utan höll på med öronpropparna. Skottet gick och så gjorde Oban. I ca två meter, sedan kom han på sig själv, utan att jag sagt något, stannade och gick tillbaka till sidan. Det var något nytt. Han fick ändå inte hämta utan det gjorde jag.

Fortsatte med linjetag mot ett område klockan tolv, samtidigt som det gick störningsmarkering klockan två. Skickade på linjetaget och när den var inne fick han ta markeringen som belöning. Repeterade några gånger. Avslutade med en dubbelmarkering, vilket också gick bra. Duktiga hund!

Tog en tur i omgivningarna och på väg mot bilen lade jag ut tre bollar på lite knepiga platser under ris, mellan stenar etc. Gick i kapp herrarna och bad Mattias skicka på sök. De två första kom in direkt, den tredje fick han jobba lite för (låg under ris), men det var bra att få arbeta lite med näsan och få lite spring ur benen. Som vanligt väldigt självständig under sökmomentet, tar mycket mark och ber inte om hjälp. 

Väl hemma var det dags att städa ut julen. Ingen större insats då vi haft 2 x adventsljusstakar och 2 x julstjärnor. Däremot har vår kombinerade klädkammare för ytterkläder och förråd under trappan försatts i ett bedrövligt skick.. Jag tror att jag gav upp helgerna före jul när all skidutrustning: snowboard, boardcase, alpina skidor och längdskidor, pjäxor, boots, hjälmar, skidkläder etc. hämtades upp från källaren. Jag är normalt pedant, åt det lätt hysteriska hållet, men här kapitulerade jag helt. Och när det väl blivit rörigt, blev det liksom bara värre och hög lades till hög. Hemskt! Får ursäkta mig med att det varit mycket på jobbet i höst/vinter och att vi varit bortresta de flesta helger.. Fast ändå inte OK.

Se före och efter bilderna nedan, de är ganska talande. Och då är "efter" ändå inte helt bra, men det får vara så den här perioden när det behövs både vinter- och regnkläder till hundpromenader, utöver vanliga ytterkläder att gå till jobbet med - för att inte nämna skor, kängor, stövlar och gummistövlar. Bättre på sommaren med flipflops och pumps. Är inte fullt lika skrymmande :)















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar