lördag 25 oktober 2014

Om A-provet

I onsdags var det då åter dags för A-prov.

Jag har ju gjort ett statement med att den här hösten får vara en träningssäsong när det kommer till A-proven, då Oban som uppenbarligen kan ta 9 st raka 1:or på B-prov och vinna en del WT'n etc. är lite väl stark på just A-prov och gärna kör sitt eget race.

Åkte därför till Rimbo för dagens prov på fältfågel helt utan förväntningar. Zara var med som coach och sällskap, vilket alltid är skönt!

Vi drog startnummer 16 och skulle således gå ut sist. Inte en helt ideal uppladdning för Mr Hetbralla kanske.. Det blev lång väntan, då det pga vinden och kylan flög ganska dåligt.

Redan på första såten och under apport 1 och 2 började en del hundar åka ut. Det verkade som om vinden gjorde vittringsförhållandena svåra, för om jag inte minns fel var det fem (5) hundar som blev eye-wipe'ade av domarna och ytterligare hundar som åkte på First Dog Down och/eller NC. Kvar efter lunch var sex (6) hundar av sexton.

Vi fick vår första apport strax innan lunch. En hyfsat enkel markering. Här blev det sannolikt ett slätt A, då det inte gick att göra något extravagant.

Därefter förflyttade vi oss längs med kanalerna och jag var inställd på att - återigen - lyckas få en vattenapport på A-prov, trots fältfågel. Det slapp vi, men när det väl var vår tur var vi inte med och markerade. Jag skickade Oban till området och lade på sökdrillen för "jaga självständigt". Det fungerade inte, utan han föll ned i ett dike och fick styras tillbaka. Efter en stunds arbete faller det en fasan 20 meter till vänster om Oban - på platt gräs. Här säger domarna "den får du inte ta". Kul.. Jag stoppade Oban, tryckte ut och fick in honom i anvisat område igen. Här valde jag att blåsa ned honom och lägga närsök och då kom fågeln in. Puuh. Han var väl i hand hela tiden och tog varje signal, men fine det kanske blev lite omständigt på den här så det blev ett A knockdown.

Därefter var det lunch innan vi skulle få vår tredje apport i grundomgången. Nu ställdes hundarna för båda domarparen upp bredvid varandra, så det var fyra hundar på linjen - vilket kanske inte var helt idealt för den där heta vid min sida. Här blev vi skickade på två områden som var tomma. Oban skickades som andra hund på det ena och första hund på det andra, så två hundar var i området innan domarna själva gick ut. Även här tog han mina signaler perfekt och var fullkomligt styrbar både i anvisningar och inkallning. Skönt!

Efter lite förflyttning föll det äntligen fågel och Oban fick en markering som han spikade.

Därefter blev det lååång väntan, transport och fotgående i väntan på en fjärde apport. En apport som blev en anvisning ut i terräng där jag tappade hunden helt. Jag valde att inte riskera att tappa honom ur sikte, utan kallade in, styrde om och skickade ut två gånger för att hela tiden kunna se honom innan jag lade ned honom i rätt område. Återigen tog han alla signaler perfekt. Jag vet inte hur den här apporten dömdes, men min egen bedömning är att jag inte hade kunnat handla annorlunda. Hade jag släppt honom ur sikte hade jag kanske tappat bort honom helt och han hade kanske stört mark. Nu var han väl i hand hela tiden och jag kunde kontrollerat få fram honom till området.

Fortfarande väldigt ont om fågel så apport nummer fem kom först vid klockan fem (17:00). Här gick det överhuvudtaget inte att glänsa eller sikta på en A+, utan jag blev anvisat ett område i en damm. Från det att hunden gick i dammen skulle han försvinna ur sikte så det blev mer ett fritt sök. Apporten kom dock in snabbt och med de ynka fem apporterna gick vi åtminstone till pris.


Ett pris som räckte till att bli Svensk och Norsk Champion!


Mest av allt är jag extremt nöjd med att Oban var så väl i hand hela dagen! Han tog faktiskt varenda signal! Jag har inspirerats av Birgitta när jag sett henne på de senaste proven och valde att handla likadant och agera lite mer handlingskraftigt, vilket gav resultat. Skönt! Mindre nöjd med stadgan dock.. Fotgåendet är fint under transport, men under väntan vid sidan är en knallning bara en millimeter bort.. Får väl lägga in lite puppy training i vinter tydligen... :)


Stort tack till Labradorklubben för ett fint arrangemang och för fantastiskt prisbord - imponerande! Och tack till Zara för sällskap och stöd!



Lång väntan i kyliga höstvindar..

Kul med en flat, golden och labbe på samma prov - och bild

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar