fredag 10 oktober 2014

Signaler. Signaler. Signaler.

Börjar ångra att jag byggde självständighet efter mock trial-helgen i våras. 

Ni som läser bloggen minns kanske att det var en period i april/maj där Oban var lite väl styrig och förig, på bekostnad av det självständiga jagandet. Det blev ju bra WT- och B-provmässigt med den drillsignal för "du är framme i området, jaga fritt till dess du hittar något" som vi tränade in under försommaren. Men, det var liksom inte meningen att den där självständigheten skulle ta över helt.

Känner mig faktiskt rätt låg och less efter senaste tidens fiaskon. Inte helt rätt uppladdning inför nästa helg direkt.. 

Ikväll blev det därför signalträning med extrem styrning. Gjorde t ex en drive med tennisbollar i en vass, lät honom jaga och kallade in, om och om igen för att befästa och belöna bryt och inkallning. Droppade en boll synligt vid ena stolpen på ett fotbollsmål (bilden) och en dolt vid andra stolpen. Skickade mot den synliga, blåste stopp en meter innan bollen och styrde mot den dolda. Gjorde likadant med kraftledningsstolpar. Skickade snett över ett krondike, blåste stopp innan diket, lade på ett "ut" igen och blåste stopp följt av närsök väl i området.

Bara för att påminna om pipan och att jag faktiskt också är där, inte bara som chaufför, utan för att samarbeta. Tillsammans. 

Jag som inte gillar joystick eller överdrivna signaler, men om vi nöter dem i kubik i träning, kanske någon signal når fram även under jakt/A-prov..?

Vad vet jag. Vi prövar oss fram och får väl se den här hösten som en läroperiod..



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar