måndag 21 maj 2012

Ålder vs klass

Är fullt införstådd med att vi tävlar i klasser, oberoende av ålder. Men jag har ju redan avslöjat tricket med hur siffror kan presenteras för att se bättre ut :o) Och som Maud påminde mig efter Searovermästerskapet så har vi faktiskt unga hundar, varför jag tyckte det var intressant att se åldersfördelningen på dem som placerade sig framför oss. Nog för att vi absolut ska träna på ett antal moment, undvika nollor - och såväl lära oss nya saker, som slipa på formen för att få högre poäng. Men en del kan ju komma med erfarenhet. Och med (i mina ögon) svårighetsgraden på WT:et kan det tänkas att erfarenheten gjorde viss skillnad.

Av sju hundar med högre poäng var en hund född 2010, den äldsta född 2005 och resterande däremellan: 2007, 2008 och 2009. Hundarna bakåt i fältet var födda 2008 och 2009. Det vill säga Oban + ytterligare en hund var de enda hundarna födda 2010 som startade i klassen.

Vad säger det mig? Att det kanske är lite tidigt att starta ÖKL med en tvååring i maj kanske? Nu blir det träning - fast först vila! Och middag!
Bild MrBarlow





2 kommentarer:

  1. Ni är super duktiga så jag tycker absolut inte att det är för tidigt men däremot ska du ha med det i summering och förväntningar. Oban och du var jätte duktiga på WT sången!

    SvaraRadera
  2. Well, två nollor är ju inte helt godkänt :) Men som du säger, en sak att reflektera över, istället för - som jag alltid gör - jämföra mig med andra.. :o)

    SvaraRadera