söndag 6 maj 2012

Sköna söndag!

Mysig morgon på Munsö som inleddes med en runda före frukost. Under själva frukosten passade Mattias på att kritisera avlämningar på vatten vid träningen igår, vilket var en nyttig ögonöppnare. Visste väl egentligen om det själv, men det var bra att bli påmind... :) Då vi skulle åka tillbaka till stan 10.30, för att Mattias skulle hinna till sin seglingsträning, blev det till att slänga på sig västen och skynda ned till stranden. Ställde mig längre från vattenbrynet och gjorde fem lite kortare kast med fokus på avlämningen. Det var inga problem, utan det som hände igår kom sannolikt (hoppas jag) för att jag stod för nära vattnet.

Hann med en stund med SvD i soffan innan det var dags att åka till Reedsweepers för träning hos Helena Lindström. Vi var sex stycken, tre labbar, två flattar och en tollare, som inledde med fika och chokladtårta i solen. Tack :)

Började med en variant på "Helenas Övning". Genom upplägget med störningsmarkeringar skickades hundarna aldrig på en direktmarkering. Oban spikade sin första, men på den andra hade både han och jag dålig koll. Ska inte skylla i från mig på fästingar, men jag blev lite distraherad av att jag hade en som kröp på kinden och samtidigt plockade bort flera som kröp på Oban.. Hur som helst gick Oban för långt åt vänster och istället för att kalla hem i linjen, som jag har lärt mig (SUCK - vad trött jag blir på mig själv) började jag krångla med stopp och tjafs. DUMT. Fick hjälp av Helena, löste upp situationen och fick hem dummyn.
Skönt med vår - men redan tröttsamt med alla fästingar!
När alla hundarna fått några markeringar var, gick vi vidare till att arbeta på linje. Här varvades minnesmarkeringar med linjetag mot områden som efterhand blev mer eller mindre dolda, då vi bytte vinkel/kom från andra hållet etc. Bra upplägg, där svårighetsgraderna kunde varieras stort!

Gruppen samlad för nya direktiv
Avslutningsvis gjorde Helena ett WT-upplägg, som jag tolkade det, inspirerad av Eukanuba Cup i tisdags. Det gick ett skott mot det dolda målområdet, därefter gick det skott och kast i ca 45 graders vinkel. Oban gick som hund nummer två och satte en spikrak linje och tog hem både dolda dummyn och markeringen fint! Hoppas att en övning som denna fungerar även om hundarna innan har tappat linjen och blivit yviga i området!

"WT-upplägget": skott mot området bortanför
hund/förare, följt av skott och kast i området bakom
Helena, innan linjetag mot det första området.
Som vanligt - väldigt bra och lärorik träning! Tack Helena, Fredrik och andra deltagare! Väl hemma var det skönt med en dusch och kläderna slängdes direkt i tvättmaskinen. Jag vet att det brukar ge sig en bit in på säsongen, men så här i början kryper det på hela kroppen efter närkontakt med så många fästingar... Och ja - jag är en sjåpmaja :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar