onsdag 2 maj 2012

Vanlig vardag

Och nu, när jag har beskrivit vad vi har gjort sedan i lördags, kan jag ju skriva några rader om vad vi gjort ikväll. Förutom att blogga förstås..

Hämtade på dagis och rastade på vägen hem. Sedan blev det strikt fotgående ned till första parken där jag gjorde ett synligt och ett dolt drop på samma ställe. Gick ca 30 meter, satte Oban och fortsatte själv ytterligare 30 meter. Kallade in halvvägs (börjar låta som en matteläxa: "Hur många meter var hunden då från målet?"), blåste stopp och skickade ut. Fick hem en kaninboll och skickade på en linje längs med hela sträckan och fick hem kaninboll nummer 2 ("Hur många kaninbollar var det då kvar?").

Fortsatte med det strikta fotgåendet över byggarbetsplatsen och fick nytta av gårdagens stadgeövning vid runnern. Här kom en livs levande hare skuttande framför oss och Oban satt fint och stadigt vid sidan. Fortsatte vidare till Lönnebergaparken för att kunna få till lite avstånd.


Körde tecken som i ett T, med Oban i mitten på överliggaren och mig själv i botten på I. Använde alla hjälperna; syn, minne, fotavtryck och tecken. Gjorde det kanske lite svårare än vad jag behövde och kastade en tennisboll bakom Oban som störning. Vänstertecknet satt perfekt, men på högertecknet drog bollen för mycket, så jag tog upp den och skickade på ett vanligt linjetag. Gjorde om övningen så att vi körde tre x höger respektive 3 x vänster. Var också noggrann med avlämningarna mellan varje skick.

Avståndet mellan mig och Oban och mellan Oban och målområdena var ca 40 meter. Det är tydligt att tecknena inte är riktigt befästa när avstånden ökar, så det är bra att använda alla hjälperna och inte köra helt dolt. Här har vi en del att träna på! Nu är det åtta dagar kvar..

Linjerna sitter mycket bättre, men jag vet inte hur det blir om det inte finns någon dragning (t ex skott mot området), då kanske de börjar svajja..? Får hålla tummarna för att han går ut rakt och att vi slipper lägga på höger/vänster.. ;o)

Kort och effektiv träning på 30 minuter. Nu blir det soffmys!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar