måndag 21 maj 2012

WT Sången..!

Egentligen hade jag inte tänkt starta på fler WT’n efter ÖKL-debuten på Searovermästerskapet, utan istället fokusera på att träna. Träna på t ex dubbelmarkeringar, som visade sig vara en svaghet förra helgen.. Men Linnea och jag anmälde till WT i Sången för flera månader sedan och nu till Kristi Himmelsfärd var det dags..!

Sagt och gjort åkte vi upp till Rättvikstrakten på torsdagen, då vi skulle övernatta i Oves (Mattias pappa) härbre och tillika jaktstuga. Efter en något regnig, men väldigt trevlig kväll var det dags att bege oss mot Leksand tidigt fredag morgon.

Av programmet som gick att köpa på plats framgick att jag skulle få äta upp för att jag beklagat mig för att det mest var dubbelmarkeringar på Searovermästerskapet, se mer om detta på tidigare inlägg här. På detta prov var det en (1) dubbelmarkering och resterande dirigeringar. Ett upplägg som visade sig vara svårt. Svårt, inte bara för oss som nybörjare i klassen, då vinnande hund i ÖKL skrapade ihop endast (får jag säga så - för det är ju för att visa på svårighetsgraden..?) 76 poäng.
Resultatlista i siffror
Här följer en beskrivning av upplägget och vårt resultat på respektive ruta:

RUTA 4
Dagens illamående! Vi startade på ruta 4. En enkelmarkering kl 13 över en myr i ett skogsbryn innan vatten följt av en dirigering mot ett område kl 11. Om jag minns rätt var det kast och markering följt av skott och dirigering. Här var jag illamående av nervositet och skakade medan jag väntade på vår tur. Hade varit ned och tittat på tidigare ekipage och sett att de haft svårigheter såväl med markeringen som med dirigeringen. Oban tog hem markeringen hyfsat felfritt. Vände upp för att skicka på dirigeringen och valde medvetet att kompensera åt vänster för att inte tidigare markering samt vattnet skulle dra. Oban höll dock en väldigt fin linje och fortsatte in i skogsbrynet, där jag räknat med att han skulle falla av naturligt, så jag fick blåsa stopp och lägga höger samt närsök.

18 poäng

RUTA 3
Dagens terräng! Fortsatt illamående på denna trevliga skogsruta i väldigt kuperad gran- och blåbärsskog. Rutan bestod av fotgående fram till en plats där det gick skott och markering. Följt av en dirigering i ca 45 graders vinkel. Oban spikade markeringen, men den måste ha rullat från nedslagsplatsen nedför den branta slänten, så han fick lova runt en del. Kom in och här gjorde jag ett misstag som jag var rädd för skulle ge oss en nolla: jag vände mig till vänster för att ställa upp för linjetaget, och med hunden på vänster sida kom jag åt honom. Helt oavsiktligt, men som jag förstått det, kan det vara diskvalificerande. Kanske skillnad på situation och här skulle vi ju vända upp, det var således ingen korrigering. Skickade ut Oban i nedförsbacken, men i följande uppförsbacke tappade jag honom lite långt vänster, så det blev stopp, höger och närsök även här.

16 poäng

RUTA 2
Dagens svåraste! Oj oj oj. På denna ruta hade provledningen verkligen utnyttjat terrängen för att ge oss en rejäl utmaning!
På första udden mitt i bilden stod vi. Därifrån skulle hunden skickas på ett dolt linjetag
över första vattnet, över land, ut på vatten igen och fram till den lilla ön i mitten
av bilden. Plättlätt! För dem som tränat :o)!
Vi stod på en udde ut i sjön. Till vänster om oss stod en skytt. Till höger ut på den första ön fanns en båt med båtsman. Skott gick ut mot området. Hunden skulle skickas över vattnet, ut på den första ön, vidare ut på vattnet i rätt linje, till nästa ö. Även här skickade jag Oban något åt vänster för att undvika dragning till båten, vilket var fel område. Fick ut honom i rätt linje. Valde att blåsa stopp för att få kontakt och sedan skicka ut. Men här betydde ”ut” inte ”fortsätt ut på vattnet” för Oban, som istället vek av åt höger respektive vänster. Valde att ta hem honom, då det var påtagligt att han inte förstod. Vilket inte var så konstigt: vi har tränat ut över vatten, upp på närmsta land och sök där. Aldrig ut över vatten, upp på land, vidare över vatten etc. som här. Nyttigt att se att det kan vara sådana upplägg! Det här får vi träna på (och har redan hunnit med, se inlägg från söndagen på Örsö).

0 poäng (vilket vi inte var ensamma om, sex hundar nollade här, vilket känns lite bättre ;o) )

RUTA 1
Dagens besvikelse – och stora lärdom för mig! Efter lunch startade vi på ruta 1, en dubbelmarkering på vatten. Inte blankvatten, utan i en mindre vik med mängder av sjögräs. Något vi inte heller har tränat på, då de vatten vi har tillgång till är fria från vegetation. Återigen – nyttigt att se på plats och ta med hem för att träna på. Efter turerna kring just dubbelmarkeringar på förra helgens WT var min strategi att låta Oban välja. Han valde den senast kastade och gick ut i helt rätt linje. Ungefär 3-4 meter från dummyn simmade han in i något skräp som låg och flöt ovanpå sjögräset. Här blev han distraherad och sedemera helt disorienterad, för från att ha haft rätt linje for han upp på land där han stack i väg i världens fart – och plockade upp en dummy som hörde till elitrutan. Här nollade vi tyvärr, men vi fick hämta upp båda markeringarna vilket gick bra. Synd att få ytterligare en nolla, och ja – lite pinsamt också, men en väldigt värdefull erfarenhet! Dels att träna med vegetation och störningar i vattnet (kanske t o m ska lägga ut lite andra föremål som flyter: bojar, frigolitblock etc.) – men framförallt att själv agera! Just i detta fall borde jag inte låtit honom gå upp på land, utan stoppat honom (det handlade bara om 3-4 meter från dummyn). Pratade med domaren efteråt och han rekommenderade att jag skulle gått in tidigare.

0 poäng (inte helt ensamma denna gång heller, utan totalt tre nollor på rutan :P)

RUTA 5
Dagens specialare! Dirigering mot område kl 12, efter 60 sekunder gick en markering med skott mot område ca kl 14. Total tid 3 min. Viktigt att få in hunden från dirigeringen för att få en möjlighet att markera, annars skulle det bli två dirigeringar. Skapade visst stresspåslag :) Även här stod kastare och personer utåt höger, där även vattnet fanns, så jag valde att skicka Oban på en linje lite längre åt vänster. Men, eftersom han höll linjen fint och inte drog mot vattnet fick jag blåsa stopp och lägga ett högertecken. Träff och hem, vilket gjorde att vi hade 20 sekunder tillgodo på markeringen – som han spikade!

19 poäng


LÄRDOMAR
Efter vårt andra WT i öppen klass (och vår femte tävling någonsin) kan jag konstatera att det vi tränat på hela våren - linjetag med störningar – faktiskt fungerar! Oban har inga bekymmer med att släppa ett område och gå ut i rätt riktning. Tack Helena för bra träningar!! Vidare fungerade tecken och kommandon, i alla fall för dagen, fint! Hörde en hel del andra gå loss ordentligt med pipan, men bortsett från ruta 2, där vi inte förstod varandra och hade stort avstånd i hård vind, räckte det med ett kommando per situation. Vi behöver finputsa på en del detaljer för att höja 16-19 poäng till 20 poäng, men överlag är jag väldigt nöjd! Självklart är jag besviken över två nollor, vilket ser så där ut i raden. Men - det är situationer vi inte har tränat på och här kommer således lärdomarna från dagen, för framtida träningsupplägg:   
  • Utkommando över vatten, över ett och flera skär/öar. Ut ska alltid betyda ut, även om det kommer vatten – både en och flera gånger
  • Dubbelmarkeringar generellt, lägg in dessa mer kontinuerligt i träningen
  • Markeringar och linjetag på vatten med kraftig vegetation + andra flytande objekt, för att få en vana att simma utan att bli distraherad
  • Nervositet generellt, varför mår jag illa? Vad är det värsta som kan hända?!
  • Proaktivitet, tänk på vinden fundera över kompensation i linje vs störning och vind! Något jag helt förbisåg i fredags, då jag bara såg till funktionärer, vatten etc. – jag tog aldrig hänsyn till vinden..
  • Fortsätt nöta linjer, variera längd och terrängbyten!!

Gratulerar till Linnea och Scott som tog dagens tredjepris i ÖKL på 68 poäng! Snyggt jobbat och fint fört! Och tack för trevligt sällskap och bra stöd hela helgen!! Hade tyvärr packat undan kameran lagom till prisutdelningen, men bildbevis finns här. Tack även till arrangörer och funktionärer för en trevlig dag – ni är duktiga i Dalarna!! Och tack till Mattias som fotade och stod ut med oss grönklädda en hel dag! Samt sist men inte minst - tack till Ove för kost och logi i härliga härbret!

I väntan på ruta 2: Linnea och Scott, Oban och jag.
Scott i action på ruta 2.
Scott på ruta 2.
Oban på väg in med elitdummyn på ruta 1.
Scott på ruta 2, här syns vattenvegetationen bra.
Linnea och Scott på ruta 5.
Scott på väg in med dirigeringsdummyn på ruta 5.
Oban med markeringen på ruta 5.
Husse och Oban i väntan på prisutdelning.
Arrac utanför härbret på fredagkväll.
Skörd av murklor innan avresa på lördagen!

1 kommentar: