torsdag 4 oktober 2012

Förflyttningar och närsök

Vilken bra träning det blev idag!

Åkte till inflygningen med målet att köra förflyttningar och närsök på recept av Helena. Något som var alldeles perfekt träning för oss, då Oban svarar väldigt bra på det förtroende som uppstår när jag visar honom vägen. Samt att vi behövde nöta lite närsök, vilket blev naturligt med dessa övningar.

Började rakt under inflygningen där jag använde belysningen för landningsbanan som områden. Lade en tennisboll ganska nedgrävd i det höga gräset vid en stolpe och en dummy vid nästa stolpe ca 30 meter till höger. Båda områdena blev dolda då jag kastade en "distraheringsmarkering" som Oban fick hämta. Ställde mig mitt emellan stolparna och skickade till det vänstra området, blåste stopp och närsök och fick hem bollen fint. Skickade till samma område igen och upprepade stopp och närsök. Efter en liten stund avbröt jag närsöket med ett stopp och lade honom höger. Fin linje till nästa stolpe, stopp och närsök. Och träff! :)

Fortsatte till ett nytt område (det var lite obehagligt att vara direkt under planen när de flyger på så låg höjd) och droppade dolt. Nu blev det tre tennisbollar som han fick jobba på ordentligt i första området. Skickade tomt och upprepade proceduren. Denna gång innefattade förflyttningen inkallning följt av vänstertecken och sedan stopp/närsök. Full träff även denna gång!

Avslutade med ett tredje område med två tennisbollar i första området. Även här inleddes förflyttningen med inkallning och sedan höger-ut följt av närsök. Och direkt träff!

Som sagt, väldigt nyttig övning för "kan-själv-hunden", då han blir oerhört lyhörd för mina signaler när de hjälpt honom att lyckas. Kul träning för oss båda!

Hemsk bildkvalitet och ja, de är tagna med mobilen, men jag ville ändå ge en bild av omgivningen rakt under inflygningen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar