söndag 7 oktober 2012

Träningsjakt på fasan

I lördags var det träningsjakt igen, nu på fasan. Två spanielförare, fem skyttar och sex hundekipage samt 2 x picking-up samlades till en fantastisk höstmorgon med klar kall luft - och strålande sol!

På förmiddagen valde jag medvetet att ta det lugnt med Oban. Det är väldigt värdefullt att bara gå på linje med den enorma dragning som uppstår av två spaniels, skott, fallande fågel och andra hundar som arbetar. Tackade nej till flera apporter och fokuserade på stadgan. Hade god hjälp av Marcus som korrigerade mig när jag fokuserade för mycket på Obans position och kom med andra tips, vilket var väldigt nyttigt! Tack :)

Innan vi bröt för lunch vid 12.30 hade Oban fått två apporter. Den första föll bakom linjen när vi gick i skogen. Varken Oban eller jag hade markerat, utan vi fick en diffus anvisning och jag skickade Oban. Med facit i hand (Marcus reflektion i efterhand - vilket lät väldigt vettigt så det tar jag med till nästa gång) skulle jag blåst stopp när Oban kom ut i skogsbrynet ca 30 meter bort. Istället var jag lite passiv, med resultatet att han var 200 meter ut innan jag agerade.. Han går väldigt fort och tar för sig mycket mark för att sammanfatta situationen.. Hem med hunden och in i rätt område. Där tog han tecken fint och sökte sig sedan fram till fågeln. Tydligt är att inkallningarna på ett visst avstånd inte tas fullt på allvar. Det är lite "kommer strax, ska bara..." Men sedan, när han fattat galoppen tar han tecken fint och kan dirigeras till området! Ingen nyhet, men jag vet vad vi har att nöta (lydnad alltså).. :) Avslutade med en enkel markering innan det var dags för lunch.

När jag tog ut Oban, efter en god grönsakssoppa och nybakt bröd, var det som att ta ut en unghingst på stallbacken på Solvalla för snabbjobb - efter två veckors boxvila. Mycket tjat och gnat om fotgående på första walk-up'en, där hundarna gick i klunga i mitten och turades om att fronta två och två. Nyttig start då Oban fick gå passiv och se de andra arbeta.

Efter två turer på första skiftet fick Oban en markering in i vassen som han spikade. Därefter var jag ganska nöjd och hade för avsikt att fokusera på stadgan och fotgåendet under resten av eftermiddagen. Men vi plockade in ytterligare fyra fåglar, då det fälldes många på väg tillbaka till gården. Oban fick ett par direktmarkeringar, varav två kom in levande. Skickade även på en dirigering. Oban kom lite långt ut (det är inte alltid det fungerar att släppa ut dem för långt och chansa på att de får vind.. :o) ), så jag blåste stopp, kallade hem, lade ned på närsök. Oban jobbade fint i området, men det tog en liten stund innan han hittade fågeln så den måste legat bakom en sten  eller något. Roligt att se hur han återigen tog tecken och var väldigt lyhörd, låg tight i området och jobbade noggrant innan han fick träff. Duktiga hund!

En underbar höstdag i trevligt sällskap på härliga marker - och en häftig upplevelse med jakt på fasan över spaniel. Nu börjar alla walk-upträningar hos Helena och Fredrik ge resultat! Ser fram emot nästa helg!



 










3 kommentarer:

  1. Spännande att läsa hur det går till på en träningsjakt! Återstår att se om jag och Rosa är där om några år...

    SvaraRadera
  2. Kan verkligen rekommendera upplägget! Suveränt att få börja under lugna omständigheter där det ges utrymme att träna hund. Klart att ni kommer vara där!

    SvaraRadera
  3. Förresten, såg du att det är Tex och Mattias ovan? Fullt inzoomad på ganska många meter, så ingen vidare kvalitet dock.

    SvaraRadera