söndag 14 oktober 2012

Tankar om ÖKL-start

Jo. Den där träningen hos Helena i torsdags var som vanligt väldigt givande!

Jag hade bett om ett upplägg med moment där vi skulle kunna stämma av status inför förestående B-provsstart.

Sagt och gjort. Vi började med en dubbelmarkering med skott och kast i björkskog med ganska hög undervegetation. Här spikade Oban den första och ringade den andra väldigt fint. Så långt allt väl.

Därefter dags för dirigering. Och ungefär här kände jag att en ÖKL-premiär kan vänta till i vår. Väl vetandes att Oban kan ta raka linjer i hög fart på över 100 meter, var det lagom frustrerade att se honom trava ut med näsan i backen som om han spårade och flöjta runt. Dummyn kom förvisso in, men när han gjorde likadant vid skick från nytt ställe var jag måttligt road.. Det kändes som om jag hämtat fel hund på dagis (de andra han delar avdelning med är boxer respektive malinois/schäferkorsning)..! :(

Fortsatte ut på fältet och varvade direkt- och störningsmarkeringar med linjetag mot synliga områden - och då gick det genast mycket bättre. Avslutade med enkla och dubbla markeringar i utmanande vegetation, vilket han också löste exemplariskt.

Men - att han är så ojämn och emellanåt lättdistraherad: senast tikar och nu kanske rådjur (?), gör mig tveksam. Han är två och halvt och det märks att det (förutom lydnad och dressyr) är en del hormoner och annat i kroppen. Med tanke på hur markeringsförmågan utvecklats efter en månads vila kanske det är bra att låta honom mogna över vintern och fortsätta träna för en ÖKL-debut i vår.

Det känns så. Jag vet dessutom inte om vi kommer med på Kalmar, så vi får se - om vi ändå blir bortlottade behöver jag ju inte stryka.

Tack Helena för kloka råd och tips! Och för en trevlig träning!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar