lördag 21 april 2012

Födelsedag!

Flera gånger under veckan som har gått har jag tänkt att jag måste komma ihåg att Obans födelsedag infaller på lördag. Men, i lördags hade jag helt glömt bort det - tills jag såg Yvonnes gratulationer på FB. Lite dåligt samvete över vilken tankspridd matte jag är, som således hade missat att köpa leverpastej, godis och andra läckerheter.

Men, det kompenserades väl av att Anna-Carin och Ila kom ut till Munsö för att träna! Skott, vilt och vatten är bättre än allt godis i världen!!

AC och Ila ska starta nästa helg så vi gjorde ett upplägg som liknande ett B-prov NKL. Började med två markeringar på land med skott och kast, här använde vi dock dummies. Körde sedan ett sök och avslutade med markering på vatten. Vi använde kalhygget på Munsö, där utmaningar i terräng och höjdskillnad,  försvårade djupbedömningen på markeringarna. Nyttigt att träna på!

Oban drog igång ordentligt på skotten och viltet - och i söket var han i sitt esse. Bra tempo och metodiskt avsök av mark och nyttjande av vind. Härligt att se hur de kan vara så duktiga på något vi kör så sällan. Det här var tredje söket sedan i september 2011.

Tack AC för trevligt sällskap på en bra träning - lycka till nästa helg! Grattis till kullsyskonen på födelsedagen!!

Ila på väg in från söket

Ila på ytterligare ingång

Oban skickad på vattenmarkering
 
Oban inför avlämning (dumt att stå med mobilen när blött vilt kommer in...)

Kvällen avslutades med en ridtur på nya, fina, hästen Baúra

4 kommentarer:

  1. Grattis Oban! :-)

    Märta, Jim och Bosse

    SvaraRadera
  2. Tack snälla! Oban är lite sur över att han inte fick sådana lyxtårtor som Jim och Bosse brukar få. Men han fick jobba med vilt istället, vilket var en bra present det med! :)

    SvaraRadera
  3. Grattis i efterskott från mig och hundarna!

    Jag lyckades inte kommentera häromdagen från min privata dator men från jobbdatorn kanske det fungerar?

    SvaraRadera
  4. Oban hälsar och tackar för hälsningen! Hoppas du och hundarna mår bra!

    SvaraRadera