lördag 7 april 2012

Linjetag istället för skidåkning i Åre..

Det blev ingen skidåkning igår. Kombinationen påsk, sol och stängt i högzon medför som regel långa köer och uppåkt (= blåis) i lågzon. Nu öppnade de iof i högzon, men Oban och jag hade promenerat i nästan två timmar. Promenerat i lite annan terräng än hemma. Tänk er en svart slalombacke fast med träd och uppför. Gick uppför Hummeln och fortsatte mot Tott, där vi kom ut i backen. Sommartid går det att fortsätta ända ned till Fjällgårn, men det var inte läge att ge oss ut i systemet. Vi tog oss ned och gick förbi hemma för att byta strumpor innan vi anslöt till lunchen på Timmerstugan. Bilder från promenaden kommer. Hoppas jag har fångat lite av känslan vad gäller lutning och miljö. Grymt jobbigt var det i alla fall med djupsnö stor del av sträckan. Märktes på Oban att han var trött på eftermiddagen. Bra fyspass! På kvällen avnjöt vi en fantastisk middag på Vaajese. Återkommer även om det! Idag hade jag väl egentligen tänkt åka skidor. Men efter en lång frukost kunde vi konstatera att det bara var drygt två timmar till dess vi skulle handla inför påskmiddag och hinna hem till hockeyn. På två timmar skulle jag inte hinna både åka skidor och träna Oban, så jag valde det senare. Ska ta tag i skidåkningen nästa säsong - det är inte som förut med ~ 30 skiddagar per säsong direkt... Kan ha med hund och nytt fokus att göra.. Vi gick bort mot Ullån och fick till två pass med linjetag över snötäckta skiften. De första fyra droppade jag synligt och det var inga bekymmer. Sedan bytte vi mark och jag droppade dolt för fem skick. De låg ganska tight så jag fick vara noggrann med linjen. Extra nyttigt var att vinden låg från höger och jag började med dummyn längst till vänster, vilket gjorde att han fick den närmast till höger i vind, så att jag fick dirigera med stopp och vänster för att komma rätt. Fungerade jättebra! Dock ingen terrängbytesträning tyvärr, då jag skickade över skiftet fram till strandbrynet vid Åresjön. Nästan motsats till att träna terrängbyten med andra ord, men vi får ta en sak i taget - nu blev det ju linjetag och en del tecken, vilket var nyttigt. Snart vankas det påskmiddag! Lite trist att inte kunna dela bilder, men nya inlägg på Bloggerappen för Ipad fungerar inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar