torsdag 12 april 2012

Från kaos till katastrof

Ja, milt sagt katastrof. Idag gick det precis hur dåligt som helst på vårt försök till träning.

Jag vet inte om vi har haft tur de träningar där vi varit hos Helena/Reedsweepers, men jag tycker faktiskt att det har gått bra där. Att det, bortsett från vatten, känns som att bitarna för ÖKL börjar falla på plats.

Idag känns det som om vi är tillbaka på lägsta möjliga nivå.

Det här bådar inte gott inför träningsdagarna för Batmoors som Scottmoor arrangerar i månadsskiftet april/maj eller Searovermästerskapen på årets Searoverträff i mitten av maj. Usch.

Eländet började med att jag droppade dolt för ett enkelt linjetag. Nu när jag skriver det här kom jag på att just det momentet faktiskt gick bra. Sedan spårade det ur fullkomligt. Behöver inte beskriva övningarna i detalj - inget jag, eller ni, behöver gå tillbaka till för att lära något av - utan det räcker att sammanfatta bristerna (de var ganska många):
  • Avlämningar
    Helt och hållet mitt fel att Oban har börjat slarva vid avlämningarna, då vi lekt en del med tennisboll för att förstärka vanliga inkallningen vid hundmöten, men idag passerades gränsen. Nog för att jag körde med mini-dummies, som blev ganska äckliga av jorden, men att bära dem som en nappflaska och släppa dem så fort jag sträcker fram handen är inte OK. Här blev det mycket "håll fast" och distraktion medan han fick sitta kvar med dummyn i munnen. Jag vill ha stadga i greppet trots att jag klappar på huvudet, touchar vid dummyn, kastar en boll etc.
  • Linjer
    Vet inte hur det har gått till när jag skickat på upp till 80-90 meter dolt hos Helena, för idag var avståndet som längst 30 meter, men ändå blev det zick-zack, bananer och flera omtag. Dålig fart ut och vid ett tillfälle stannade han och började "löptikssniffa" hysteriskt på en fläck. Jag korrigerade med rösten och hann precis fram innan han lyfte benet och då blev det en lite tydligare korrigering.
  • Stopp
    Gaaaaanska lååååång stoooooooooppsträcka på signalen. Hann hamna helt fel för att han var okoncentrerad. OK, helt fel var kanske lite överdrivet, men vad hände med att stanna på ett stopp för att nyfiket fråga "visa mig vart jag ska gå snälla matte?"
Jaha. Det var bristerna. Var något egentligen bra ikväll? Mja. Vi löste ju förvisso upp varje moment genom korrigeringar, omtag, förtydligande. Men det är ju inte roligt att behöva tjafsa. Och mest av allt känns det inte alls bra inför kommande aktiviteter. Vill ju inte skämma ut oss inför släkten..

Vet inte om det var dumt att skriva som jag gjorde om att vi kunde falla tillbaka på drag igår. Jag tar tillbaka det. Vi vill ju satsa på det här. Och lyckas!

Avslutade med att köra klockan synligt. Och tänka sig. Det fungerade. Men det gör det väl med fyramånadersvalpar också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar