måndag 9 april 2012

Påskträning hos Reedsweepers

Idag var det dags för träning hos Reedsweepers/Helena Lindström igen. Vi var fem deltagare som började med kaffe och genomgång av upplägg. Marre och Anita med labbar, Maria med en flat och Sussie med en tollare.

De fyra svarta i väntan medan tollaren arbetar
Vi startade med en variant på "Helenas Övning" (se tidigare inlägg från Reedsweeperträningar). Nytt för den här gången var att vi förflyttade oss från yttre hörnet bakom linjen till gavelplatsen för att skicka genom raderna. Som tidigare med störningar på sidorna innan skick. Oban var först ut från gaveln. Gick lite långt, men med ett stopp och närsök tog han hem den nedgrävda bollen fint. Därefter flyttade vi bak, över högt fjolårsgräs, sedan kom det fler störningar och därefter skulle vi skicka. Oban höll linjen fint, men denna gång var jag lite för snabb med att blåsa stopp. Fick därför gå in och dirigera - vilket jag inte hade behövt om jag låtit honom gå på.. Lärdom 1 = ha koll på området, även på djupet! Sedan var det dags att byta plats. Även uppgifterna från linjen skötte han fint, trots ett antal störningar och tid emellan. Samtliga hundar i gruppen var duktiga på att skilja på områden och släppa tidigare störningar, vilket gjorde att allt flöt på väldigt smidigt.

När alla hundar roterat plats fick vi gå undan medan Helena preparerade ny mark.

Vi delades in två och två, förutom tollaren som började och avslutade övningen. Här gick båda hundarna fram och fick varsin skottapport kl. 12.00. Därefter gick en störningsmarkering kl. 15.00. Sedan skickades första hunden mot skottapporten. Stoppades ca 20 meter ut för ett närsök på en tennisboll. Därefter tog andra hunden störningsmarkeringen innan den första hunden fick avsluta med skottapporten. Och sedan tvärtom.
Stopp med närsök (1) och skottapport (2)
Skottapporten drog ordentligt på Oban, men han stannade på stoppsignalen. Började söka på närsökssignalen, men var på väg ut en gång och fick en tillsägelse. Lärdom 2 = säg till ordentligt! Efter en korrigering, ett stopp och en ny närsökssignal låg han fint i området och fick hem tennisbollen. Därefter fick han gå på skottapporten. Han hamnade lite ur linje, men lovade upp och tog hem fint.

Alla hundar löste uppgiften snyggt! Sedan var det dags för dagens tredje och sista övning. Vi gick på linje och hade ett dolt område bakom oss (18.00) samt ett vid sidan av oss (15.00) samtidigt gick det skottapporter på djupet framför oss - där det även fanns närsöksområden. Se nedan skiss - även denna gång med reservation för skalenlighet och linjer.. :)
Stjärnorna ska föreställa granarna på den plantering där vi befann oss..
Här, med skottapporterna och hundar som jobbade intensivt framför, bakom, vid sidan etc. växlade Oban upp ytterligare några varv! Vi fick börja med ett linjetag mot det dolda området bakom linjen (1). Här lät jag Oban gå (han låg på en fin linje) och med hjälp av vinden fick han vittring direkt när han kom ut i området och kom hem med dummyn, utan att jag behövde gå in och peta. Verkligen jättebra gjort iom att det var ett dolt område över ett dike. Andra hundar löste olika uppgifter och sedan fick vi ta hem en tennisboll på ett närsök (2) i samma riktning där det gått en skottapport längre ut. Även detta löste han fint. Fler störningar och uppgifter för de andra hundarna, varpå det blir vår tur att hämta en skottapport (3) framför oss. Det hade gått två i området och Anita hade tagit in den ena. Jag skickar på en linje som visar sig vara fel (Lärdom 1), så när Oban går för långt åt sidan tar jag hem och skickar om. Trycker över en kulle och 20 meter ut på en åker bakom kullen (berättade Helena, för jag såg inget iom kullen) ligger dummyn som Oban tar hem. Fortsatt fler störningar och uppgifter för de andra ekipagen innan vi får avsluta med ett linjetag mot ytterligare ett dolt område (4). Jag ställer upp Oban och skickar över ett dike, ut på en åker och mot en udde. Först hamnar han för långt åt vänster så jag tar hem. Där ser jag riktigt hur han sitter och spanar och gissar. Skickar igen och då slice'ar (ja, som i golf: utslag med drivern) han till höger istället. Tar hem igen och är noggrann med att få honom att fokusera framåt efter råd från Helena (bra, tack). Skickar igen, får en bra linje och väl där ute på udden får han sin belöning och kommer hem med dummyn. Duktiga hund!
Dolt område (1)
Närsök (2) och skottapport (3)
Dolt område (4)
Återigen ett riktigt bra träningspass - stort tack Helena! Och tack även till de andra deltagarna - det är värdefullt att läsa de andra hundarna och ta del av andras erfarenheter och utveckling. I dagens pass tror jag att vi fick in det mesta från minnesmarkeringar, linjetag och nörsök till störningar, stadga och terrängbyten. Suveränt! Plus att tollaren löpte, vilket var väldigt nyttig för oss att träna på när det kommer till distraktion..!

Lärdomar från dagen:

1. Markera! Det blir dumt och fel och dåligt när jag själv är osäker på området. Speciellt i kombination med att jag går in och krånglar istället för att lita på Oban. Jag tänker t ex på den felaktiga djupbedömning på första övningen vilket gjorde att jag gav stoppsignal på fel plats. Samt även fel linje på skottapporten. Det blir svårare även för mig när det inte är direktmarkeringar och när det händer massa annat både för egen och andras del emellan, men desto viktigare att jag har koll på områdena...

2. Säg till på skarpen! Även om det räcker med ett litet "ajaj" på 20-30 meter just nu, för att han är lydig, är det lika bra att säga till ordentligt med ett rejält "AJAJAJ" - för detta ska fungera även på 120-130 meter och längre avstånd än så...

2 kommentarer:

  1. Härlig läsning Jenny! Du är ju helt otrolig med dina skisser, förstår inte hur du kommer ihåg allt bara;-)
    Man skulle ha dig med på alla träningar så man mindes vad man gjort. Men ska ta lite lärdom av dig och börja skriva ner vraje kurs upplägg;-))
    Roligt är också att se hur du och Oban utvecklas tillsammans för varje gång vi ses!

    SvaraRadera
  2. Haha, tack för feedback. Jag är gärna med som passiv på alla träningar mot att rita skisser :) Det kan jag behöva! Idag när det gick extremt dåligt funderade jag över om det går att ha dig som privat coach på prov :) Går tydligen bra när jag tränar hos er, men mindre bra hemma.. Katastrof idag. Säg till om du vill ha skisserna, det är ju dina övningar. Gällande minnet blev det fel med beskrivningen, tror faktiskt jag fick två skottapporter framför linjen och det var när jag hämtade den sista som det strulade. Men det kändes inte som om ordningen var avgörande :) /Jenny

    SvaraRadera