torsdag 19 september 2013

Gult är ****..?

Gult på shoppinglistan idag tydligen.

En Zodiac easyHUNT II inhandlad på Hunt efter några rekommendationer. Hade egentligen hellre haft en grön eller svart. Men, färgen har ju ingen betydelse. Eller..? ;)

Dessutom 50% i djurhyllan på Apoteket så jag passade på att köpa en gel jag kanske inte skulle valt annars. Köpte första tuben redan förra veckan och då jag tycker mig sett bra resultat mellan trampdynorna och insida lår efter härjningar i vassarna köpte jag två tuber till idag. Känns som att det kan vara bra att även små rispor och rodnader får läka snabbt. Om inte annat vet jag hur det själv känns efter en dust med hö- och halmbalar och jag kan tänka mig att vass kliar och irriterar ännu värre.

Visst låter väl den här beskrivningen bra:

VIATOP GEL är en gel som understödjer huden vid en hudirritation. Den fungerar som ett komplement till medicinsk behandling vid klåda. Viatop är en produkt som inte innehåller vare sig kortison eller antibiotika. Istället innehåller Viatop naturliga ämnen som raffinos och saponiner. Raffinos är en naturlig sockerart (trisackarid) som bland annat återfinns i växter som australisk eukalyptus, ärtor och sockerbetor. Raffinos har i studier på människa visat sig ha en lugnande och klådstillande inverkan på irriterad och skadad hud. Viatop innehåller dessutom saponiner, utvunnet från trädet Quilla saponaria, som härstammar från Chile. Saponinerna är naturliga ämnen som minskar ytspänningen. Saponinerna i Viatop gör så att gelen enkelt och snabbt absorberas av huden. Utöver dessa naturliga ämnen innehåller Viatop® det välkända och hudvänliga desinfektionsmedlet klorhexidin. Klorhexidin motverkar de bakterier och jästsvampar som finns på huden. När Viatop appliceras på det irriterade hudområdet dämpas irritationerna så att den onda klådcirkeln bryts. Huden kan i lugn och ro få tid att återhämta sig och bygga upp den naturliga barriären.




2 kommentarer:

  1. Perfekt med gul radio, då lär du inte tappa bort den! :-) Hoppas salvan funkar, du får berätta om du blir nöjd, bra med alla tips på hur man förbättrar hundarnas välmående!
    /Märta & Grabbarna

    SvaraRadera
  2. Yvonne sa samma sak och absolut, det finns en poäng. Rapport om salvan kommer. Känns om inte annat skön och svalkande, vilket säkert är uppskattat på ställen där huden är tunn och blivit rödprickig av vass.

    SvaraRadera