måndag 9 september 2013

Labradormästerskapet episod IV

Dags för den fjärde och avslutande episoden om Labradormästerskapet då LRK per den 6:e september 2013 har lämnat följande besked:

"Din protest samt ytterligare skrivelser har visat att det är en obalans i regelverket som måste rättas till inför kommande tävlingar och du har genom din skrivelse lämnat massor med frågeställningar att ta ställning till".



SAMMANFATTNING
LRK bekräftar i ovan att det förekommer obalans i befintligt regelverk som behöver rättas. LRK har dock fortfarande inte svarat på den raka och relevanta frågan: Var i regelverket framgår det att hundarna i öppenklass och elitklass ska sammanräknas inför grand final?

Att Labradormästare utses bland hundar som deltagit i Öppenklass eller Elitklass på Working Testet och är utställd i sin klass kan jag också läsa mig till. Men var står det att:
  • placering från Working Test sammanställs i en gemensam resultatlista för Öppen- och Elitklass?
  • hund som startar i Elitklass har företräde framför hund i Öppenklass vid lika totalpoäng efter Grand Final?
Återigen - jag har aldrig haft för avsikt att revidera årets resultatordning - men finner det fascinerade att det ska vara så svårt att svara på en konkret fråga. Förvisso är jag samtidigt förvånad att jag överhuvudtaget har fått något besked. Det är positivt. Men om jag ska jämföra med hur incidenter, avvikelser, klagomål etc. hanteras inom näringslivet eller för all del inom s k "business to consumer" (motsvarande Telia, Apple, Microsoft m fl) finns det ett avgrundsdjupt utrymme för förbättring.. Framförallt hanteringen av protesten som sådan, vilket kan beskrivas som både bedrövligt och beklagligt.

Det vore intressant att veta om fler har ifrågasatt årets resultat. Jag har naturligt inte haft fokus på annat än  sammanslagning av klasserna Öppen och Elit i titeln som Labradormästare. Tydligen har även tävlande om titeln Juniormästare drabbats, där de fem först placerade hundarna är över två år - vilket är i tydlig strid mot regelverket som lyder: Juniormästare utses bland hundar i Unghundsklass (upp till 9 månader) eller Nybörjarklass (upp till 24 månader). Hur motiveras att tredjepristagaren i Juniormästarskapet är sex år? Det är i mina ögon snäppet värre än att "råka" slå ihop Öppenklass och Elitklass. Jaja.. 

För att sammanfatta min avsikt. Jag är nöjd med min hund och våra gemensamma prestationer. Jag uppskattar arrangörens inkl. alla funktionärers ideella insatser och ett väl genomfört mästerskap i alla andra sammanhang. Jag delar målsättningen med ett mästerskap som värnar om rasens sammantagna egenskaper både i arbete och exteriört. Jag har inte haft för avsikt att verka för en förändring av årets resultat. Pris vid prisutdelning gäller enligt min uppfattning. Men att situationen uppstår är olyckligt och påvisar ett behov av en förändring framåt. En förändring med syfte att genom tydlighet skapa trygghet för såväl arrangör som deltagare.


SLUTSATS
LRK vill med Labradormästerskapet värna om rasen genom att premiera jaktliga och exteriöra egenskaper. Oban har med en 1:a placering i utställningens jaktklass, en 2:a placering på Working Testet och en 8:e placering i utställningens Grand Final, som först placerade hane och andra hund av jaktlinjer, visat att han uppvisar fullgoda jaktliga som exteriöra egenskaper. Ändå har LRK lyckats förorsaka en situation där jag dels inte kommer förnya mitt medlemskap i klubben och inte heller starta i Labradormästerskapet igen. Tyvärr - då jag uppskattar målsättningen och syftet med mästerskapet.

Blev det bra? Det överlåter jag till andra att bedöma. För min del är det slutältat (om LM - jag kommer säkert springa på andra områden att jaga upp mig över, jag är ju sådan..). Nu ska jag kika på resor till Irland eller Skottland för att träna och om möjligt tävla där nästa säsong.. ;) Och om några år kanske jag känner att jag samlat på mig tillräcklig erfarenhet för att, tillsammans med andra, arrangera en tävling. Ett LM 2.0 med en strävan att uppnå en eftertraktad mästarskapstitel - som ett riktigt SM kanske..? ;o)
 

KORRESPONDANS
För er som vill ta del av hela korrespondansen kring ärendet, se nedan länkar. 


   I.            Protest
Protest och fråga om poängberäkning  inlämnad 2013-08-19 KLICKA HÄR

  II.            Besked Nr 1 från LRK
LRK's återkoppling i snygg disposition och professionell layout. 2013-08-27. Dock utan svar på frågan/frågorna. KLICKA HÄR
   
III.            Följdfråga till LRK
Upprepning av initial frågeställning och förtydligande av hantering av protest. 2013-08-28. KLICKA HÄR
   
IV.            Besked Nr 2 från LRK
LRK's andra återkoppling. Fortfarande utan svar på frågan/frågorna. KLICKA HÄR



6 kommentarer:

  1. Hoppsan. Jag tror de helt enkelt inte VILL gå in i detalj i det hela. Att det vore att erkänna att de inte koll. Vilket de uppenbarligen inte har. Man kan INTE ha en Juniormästare som är 6 år! Det är ytterst godtyckligt och allt annat än bra reklam för rasklubben. Så jag förstår fullt och fast att du går ur klubben och satsar på annat håll.

    Men summan av kardemumman är att det är väldigt tråkigt och sammantaget inte bra för rasens utveckling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Johanna, du har nog gjort en korrekt analys angående viljan. Tyvärr, då det finns mer att vinna på i att vara prestigelös. Och nej, med en Veteranmästarklass från sju år verkar det mer än märkligt att en sexåring blir placerad i Juniormästarklassen.. När det kom till min kännedom blev "min" fråga om sammanslagning av klasser nästan marginell :)

      Radera
  2. Instämmer i att "din" sammanslagning av klasserna nästan blev marginell. Milt sagt så HÄPNADE jag över att en sexåring blir placerad som junior! Men känns som att det finns en hel del i hundvärlden som verkar mycket godtyckligt på sina håll. Vilket är väldigt tråkigt och mycket långt ifrån den världen man ser i näringslivet. Förvisso ska ju inte hundvärlden vara en "affär" men med tanke på all tid och pengar som läggs ner borde tydliga regelverk vara en självklarhet..

    Ridsporten har ju idag tagit klivet in att bli mer likt näringslivet. På både gott och ont. Idag är det tex omöjligt att kunna tävla på ponny på lite högre nivå utan en rejält tilltagen plånbok hos föräldrarna. Kostnaderna för tävling har skenat iväg med följden att det är förre deltagare. Jag tror att det i förlängningen är en nackdel för sporten. Uppdelningen i "proffs" och amatörer kommer alldeles för tidigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det förundrande :)

      Håller med om att elitsatsningen, och därmed kravet på ekonomiska förutsättningar, i ridsporten kan bli till nackdel över tid i den mening att det är svårt att bygga underifrån utan bredd. Här kan det säkert dras paralleller till hockeyn som är det motsatta sett till juniorsatsningar.

      Oavsett sport, kommersiella intressen eller ej, torde tydliga regelverk vara en självklarhet. Men, det får väl ligga på oss som startande att läsa regelverk - och be om förtydliganden av eventuella tolkningsmöjligheter - innan vi anmäler och startar..

      Tack för dina kommentarer och ditt engagemang :) Sköt om dig!

      Radera
  3. Noll koll om man utser 6 åring som junior!Jag skulle skämmas om jag godkänt något liknande!

    Maria m Meya

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Maria, jag håller helt med. Skönt att vi är fler som reagerar likadant.. :)

      Radera