söndag 1 september 2013

Steget till Elit

Jag vill gärna ha en ödmjuk ton - men vad kan jag säga annat än att Oban är en fantastisk hund?!!

Min första hund. Min första retriever. Ni som följt bloggen från start vet att jag hade svårt att lära mig alla glosor och begrepp i början. Linjetag hit. Markeringar dit. Enkla och dubbla. Höger och vänster. Bloggens namn är ju just "följ Oban från NKL och framåt", då jag började blogga i samband med 1:a priset i NKL.

Med detta - att jag är helt grön och oerfaren - vill jag säga att det helt är Obans förtjänst att vi idag är klara för Elit! Han är, sin ringa ålder och erfarenhet till trots, min fina läromästare. Raden får tala för sig själv:

1:a pris NKL B-prov i augusti 2011
1:a pris ALO B-prov (Finland) i oktober 2011
1:a pris ÖKL B-prov i juli 2013
1:a pris med HP ÖKL B-prov i september 2013

Jag vill tacka både mamma Searover Kelly's All In med Yvonne Strandberg och pappa Hillus Drake med Tomas Söderström för goda gener - likväl som träningsmöjligheter, goda råd och värdefulla rekommendationer. Liksom andra tränare och instruktörer vi anlitat under gång. Ingen nämnd ingen glömd. 

Grattis även till syster Peg (Searover All In Peg) som också är klara för Elit efter en andra raka 1:a i ÖKL idag samt till bror Chip (Searover All In Chip) som tog ett fint 2:a pris! Bra jobbat!! Och givetvis även till andra pristagare däribland Noomi, Lena, Peter m fl!!


Nu laddar vi om med jakter, agility och annat roligt - utan prestation och nervositet! Fast först vill jag dela med mig av dagens protokoll:

  • Samarbetsvilja: Bra följsamhet och samarbetsvilja (5)
  • Sökarbete: Arbetar med bra fart och motivation. Får på ett bra sätt med sig hela området: samtliga vilt (5)
  • Fart: Räcker väl, utmärkt (5)
  • Uthållighet: Räcker väl (5)
  • Näsa: Används väl (5)
  • Dirigerbarhet: Samarbetar väl med sin förare och löser uppgifterna bra (5)
  • Markeringsförmåga: Löser samtliga uppgifter på ett utmärkt sätt (5) (här sa domaren att Oban var dagens enda hund som markerade alla fyra fåglar, två på land och två på vatten)
  • Skottreaktion: Fast och uppmärksam (5)
  • Stadga: Bra (5)
  • Apporteringslust: Snabb, spontan apportering, bra inleveranser (5)
  • Apportgrepp: Ett lämpligt apportgrepp och bra avlämningar (5)
  • Simteknik: Bra (5)
  • Vattenarbete: Arbetar villigt i vattnet (5)
  • Hundtolerans: Stör ej. Störs ej (5)

Sammanfattande kritik: Trevlig ung hane som löser provet på ett bra sätt. Bra samarbetsvilja, fint markeringsarbete blandat med bra självständighet!

3 kommentarer:

  1. Så jättekul, stort grattis! Haha, ja nu får du vila upp nerverna och bara ha kul ett tag! :-)

    /Märta

    PS. Angående ditt förra inlägg om att kombinera jakt och tävling. Du kan ju försöka få låna med dig en rutinerad hund på jakterna som du kör det mesta med. Jag fick låna J's mamma, det var jättebra. DS.

    SvaraRadera
  2. Stort, stort grattis till era förstapris!
    Fast jag tror inte bara att det är Obans förtjänst (även om han såklart är hemskt duktig). Ju fler hundar, träningar och prov jag ser desto mer tror jag att vettig träning lönar sig, och tränar tror jag du gör duktigt och strukturerat! I alla fall verkar det ju som det från bloggen :)

    SvaraRadera
  3. Tack söta ni.

    Ja, nu får jag vila nerverna - det är rätt påfrestande det här med B-prov.. Absolut att träning ger resultat, men som nybörjare har jag prövat mig fram och uppenbarligen har Oban klarat av att kompensera för mina brister och misstag.. :)

    Tack för tipset Märta! Jag får lägga ut en förfrågan och se om någon erbjuder sig ;)

    SvaraRadera