måndag 16 september 2013

Labradoren Nr 3 * 2013

Jag lovar. Det här är det absolut allra sista inlägget om årets Labradormästerskap. För jag kan inte låta bli! Läste nämligen det senaste numret av Labradoren ikväll och roades av följande stycke i deras reportage från just Labradormästerskapet:

"När Grand finalen var avslutad började den allra svåraste delen för arrangörerna, och det är att räkna samman poängen. Det skall helst gå snabb och det får inte bli fel. För att bli mästare så skall man ha så lite poäng som möjligt."

Det lät som en god ansats (som säkert skulle underlättas genom att använda enkla verktyg som dator och Excel) däremot funderar jag över Ledarens:

"Augusti månads Labradormästerskap arrangerades i år av Region Sörmland och många positiva reaktioner på ett väl genomfört arrangemang har också framförts därifrån."

Jag var också nöjd med - delar av - arrangemanget. Men det blir lite farligt när en genomgående positiv bild framställs trots att annan fakta föreligger. Fakta som torde framgått till samtliga i LRKs styrelse. Fakta som kan anses vara relevant. Är det inte då en medlemstidnings uppgift att lyfta fram information som är av betydelse för medlemmarna?

Ta mig själv som exempel. Jag är helt ny i retrievervärlden och därmed helt beroende av den information jag tillställs i SSRKs och LRKs kanaler: Apportören och Labradoren. Hade jag känt till att det tidigare förekommit tveksamheter i poängberäkning i LM hade jag inte avböjt att starta under andra WT'n under sommaren. Nu valde jag medvetet att avstå för att inte lyftas upp en klass, just för att jag såg en möjlighet att starta på LM i klassen ÖKL. Därtill, hade jag känt till att det tidigare förekommit brister i arrangemanget som sådant, hade jag inte valt LM utan istället anmält till t ex Paw of Sweden Cup som genomfördes samma helg.

Nu valde jag LM då jag uppskattar avsikten - att premiera hundar som är jaktligt och exteriört fullgoda - och utgick från att det var ordning och reda på arrangemanget som sådant. Jag hade inte hört något annat. I efterhand har det kommit till min kännedom att godtyckliga tolkningar och regelverk i obalans utgjort ett problem vid tidigare Labradormästerskap.

Sådana frågor torde vara viktiga att lyfta fram så att de kommer till den enskilde medlemmens kännedom. Här skulle jag uppskatta om medlemstidningarna gjorde en objektiv skildring av mästerskapen. Att genom åtkomlighet, ärlighet och öppenhet bidra till transparens. Att genom transparens våga medge brister och därigenom verka för en viktig förändring. En förändring för att skapa trygghet för arrangörer och deltagare. En förändring för att nå verklig mästarskapsstatus.

En förändring som inte kommer att ske om enbart ett perspektiv skildras genom ett:

"och många positiva reaktioner på ett väl genomfört arrangemang har också framförts därifrån"
 

Bild från http://alamaria.se/ska-man-ifragasatta-saker-och-ting

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar