tisdag 10 september 2013

Viltspår och tistlar

Igår var vi hos hemma hos Qasper med familj för att ha viltspårträning med Oban- och Helgavalparna.

Stor uppslutning med Franz, Moa, Snusa, Qasper och Tyra på plats. Plus mamma Helga,
pappa Oban och Pärla. Jag följde med Qasper på två spår. Härlig arbetsvilja och full
koncentration på uppgiften trots störningar och ny uppgift! Lät Oban gå ett av
spåren och det blev lätt uppvarvat i andra änden av spårlinan.. Har inte spårat
sedan hösten 2011, men han visste precis vad sele och lina betydde och drog i väl i
liiiite väl hög fart med mig släpandes efter..! Inte direkt lugnt och metodiskt, men
han tog sig snabbt fram till klöven..!

Kvällen avslutades med några markeringar i skymningen. Oban var lite väl överladdad
och blev eye-wipe'ad av dottern Snusa när jag skickade honom för att plocka upp en
dummy som inte blev inhämtad :) Men, men - vi har ju haft vilovecka sedan
Garpenberg. Nu får vi ta tag i bitarna igen..!

Samling för viltspårträning

Qasper och husse i full fart (därav det suddiga :o) )

Idag har vi varit duktiga och smygit igång med lite träning igen efter en veckas uppehåll. Enkla (lätta och korta) markeringar i tistlar och brännässlor. Linjetag i det område med granhäcken jag hittade förra veckan. Där var det dessutom en perfekt kulle i ena änden, se nedan bild. Jag lade ut en tennisboll synligt över och bakom kullen. Gick tillbaka ut på ängen och skickade.

Som vanligt nuförtiden halvdana mobilbilder..

Linjetag över äng, in i skog, uppför kulle


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar