torsdag 26 september 2013

TEN THINGS I LOVE ABOUT OBAN

I brist på träningsupplägg kan jag, inspirerad av Sara och Cassi på http://jaktlabbeliv.wordpress.com/ dela med mig av 10 saker som jag älskar hos Oban. Utan inbördes ordning.

TEN THINGS I LOVE ABOUT OBAN

  1. Hans dådkraft och nerver, där han är oberörd av miljöer och situationer. Gallertrappor, höga höjder, mörka arkivrum, hala golv, kabinbanor, rörliga underlag, bredvid eld, genom vatten och under missljud etc. Oban visar vägen helt utan förarstöd.
  2. Hans enorma arbetslust och ihärdighet, med en outtröttlig motor, alltid en extra växel och många många hästkrafter. Jag har aldrig sett honom ge upp!
  3. Hans kärvänlighet, tillgänglighet och tålamod med människor, barn och andra djur inkl. hanhundar. Är det någon annan hund som visar tecken på aggressivitet eller är allmänt påflugen går han bara därifrån. Är det ett barn eller flera som vill leka ställer han gladeligen upp. Är det hönor, hästar eller får, kor och grisar m fl är han helt oberörd.
  4. Hans lyhördhet för sinnesstämningar, där han reagerar på känslor och agerar därefter med tröst och uppmuntran eller tjo och tjim. Polis kan han minsann också vara om någon är upprörd :)
  5. Hans följsamhet och samarbetsvilja, där han alltid vill göra sitt allra bästa oavsett om vi schamponerar bort lera i duschen eller dirigerar.
  6. Hans tålamod och lugn, där han - liksom nu - kan ha öppna sår och ändå, om än något förnärmad, låter oss behandla honom.
  7. Hans finurlighet. Att veta precis när det går att linda mig runt lillfingret och komma undan med det. T ex när han hittar barnens leksaker på gården under sista kvällsrundan och jag säger "Lämna den". Med några krumbukter och svansviftningar har jag inte hjärta att vara bestämd alla gånger..
  8. Hans underbara Prozacersättare i form av labbefnatt på öppna ytor - helst vattendränkta ängar eller när han kör "Sälen" helst i gyttjepölar. Det går inte att göra annat än att skratta. Och duscha. Med schampo.
  9. Hans beundransvärda disciplin vid mattallrikar på soffbordet. Trots perfekt noshöjd skulle han aldrig gå över gränsen.
  10. Hans underbara varelse. De silkesmjuka öronen. Kurret av välbehag när han sträcker ut sig på rygg i soffan. Naggandet på min vänstra handled när han vill något. Eller som nu, när han lägger huvudet bredvid datorn i mitt knä, viftar på svansen och talar om att jag är väldigt tråkig.

    Att han är den han är helt enkelt!


    Brister då? Ja, det finns några enstaka - t ex värdelöst koppelgående - men de har jag själv orsakat, så de ska inte belasta honom..

Searover All In Duff - Oban - i all sin prakt

7 kommentarer:

  1. Sen är han ju jävligt snygg också! Riktigt snygg!


    Men håller med, du får jobba på hans koppelgående lite ;)

    SvaraRadera
  2. Ja Zara, koppelgåendet borde (måste) jag ta tag i. Hade en tanke att det skulle vara bra till vintern och förestående halka. Men har inte varit särskilt konsekvent. Har ju honom oftast lös eller i fot. Och apropå lös har vi nästa puck - det där med att gärna springa fram till andra hundar och hälsa. Men det vågade jag inte ta upp som en brist just igår när du (med all rätt) gått bananas på gullabben i dina hoods ;) Fungerar ju för vår del med belöning - men inte med korrigering så jag kan inte säga att jag har lydnaden i sådana situationer :( Också hos mig.. Och ja, visst är han snygg! ;)

    SvaraRadera
  3. hahahaha gått bananas ;) Ja men det är ju ägarna till den där hundar jag blir förbannad på hehe. Jag bryr mig ytterst sällan om framspringande hundar, om dom är snälla och så hur ägaren beter sig, denna hunden har ju gått fram MIST ett 10-tal gånger till oss och mina hundar hatar honom.. Då går jag bananas ;)

    Annars är jag väldigt snäll och lugn, timid du vet ;)

    SvaraRadera
  4. Fina Oban. Koppelgående verkar gå i arv som många positiva egenskaper!

    Maria m Meya

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha Maria, synd att även koppelgåendet har gått i arv... Men bra med de andra egenskaperna! Vore roligt att träffa er snart - har ni någon träff planerad?

      Radera
    2. Hej ! Nej ingen träff inplanerad. Blir säkert senare i höst alt till våren.

      Radera
    3. Maria, hör gärna av dig när ni bestämt något. Vore roligt att träffa er och valparna!

      Radera