onsdag 20 juni 2012

Äntligen!

Äntligen fick vi till det där passet med fokus på "ligga-kvar-i-området-på-linjetag".

Åkte till inflygningen och gick en runda till att börja med. Passade på att kasta dummybollar i den höga vallen (höfthög tät timotej) och körde enkla och dubbla markeringar på tre olika områden. Jag var snäll och kastade i motvind, då det var ganska svåra förhållanden i den täta vegetationen. Två gånger fick jag ta in och skicka på en dirigering istället - vilka lyckades perfekt båda två, så det blev ju bra. Sett till att det var utmanande i det höga gräset får jag vara nöjd med att han lyckades alla gånger utom två. Avslutade med markeringar på normalhögt gräs, ca 30cm, och där var det plättlätt!

Fortsatte till ett område jag spanade in på vägen ut, där jag skulle kunna se Oban i området trots ett avstånd på ca 100 meter. Lät honom följa med fram och grävde i princip ned tre tennisbollar i raps-, klöver- och gräsblandningen som bildade en matta. Backade 50 meter och skickade en första gång. Inga problem! Backade ytterligare 50 meter och skickade en andra gång. Här fick Oban anstränga sig lite mer. När han flyttade sig mer än två meter från området (perfekt med rapsen som referens för mig) blåste jag stopp och lade ned på närsök. Det räckte med ett stopp och närsök sedan kom boll nummer två in. Backade ytterligare 25 meter (kunde inte backa längre, för där var det slånbärsbuskar) och skickade en tredje gång. Nu var nog Oban tämligen säker på att det var tomt för han stannade upp och kollade på mig halvvägs ut. Det är ju inte OK, så han fick komma in och så skickade jag igen. Denna gång tryckte jag med ett "UT" där linjen korsade två stigar. Oban gick ut i området och lade själv på ett fantastiskt närsök med en radie på 2 meter - och efter visst jobb (jag såg bara svansen) fick han in den tredje bollen. Duktiga hund!

Det här ska vi köra fler gånger. Och dirigeringar på vatten. Och dubbelmarkeringar. Och långa raka linjer. Och grunder. Har slarvat med de senare på sista tiden, men nu är det dags att bli mer disciplinerad med avlämningar och fotgåendet igen!

Glömde telefonen hemma så jag kunde inte ta bilder av områdena på kvällens träning. Istället får ni en bild som är ganska prick två år: kvällen före midsommarafton för två år sedan när Oban och Arrac var valpar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar