söndag 17 juni 2012

Soft söndag!

Slapp tack och lov hoppa fallskärm idag tack vare regnet! Dock lite väl mycket regn för min smak, så jag valde soffan framför att träna vatten med Linnea och Scott. Ursäkta den dåliga karaktären :)

Hade istället en mysig förmiddag (dag?) hemma, där vi läste SvD, kollade på något meningslöst program på TV - och tog tag i önskelistan till bröllopet, så nu kunde vi skicka ut den samt kompletterande information till gästerna inför avresa. Lite nytta med andra ord, men mest skönt slappande! Till och med Oban var ovanligt gosig i regnovädret och låg i soffan och mös med oss:


Så småningom lättade regnet och vi begav oss ut för att träna lite. Mattias var snäll och ställde upp, trots viss svaghet efter gårdagens svensexa.. Vi åkte till Lillsjön med avsikt att träna dirigeringar på vatten, vilket vi inte har gjort tidigare.

Började med en enkelmarkering ut i näckrosorna. Bra att vi fick tillfälle att träna även på störningar i form av vattenvegation! Oban hade inga bekymmer alls med detta idag, utan skiljde på blad, blommor och dummy, förutom vid ett enda tillfälle när han snurrade lite på området och då fick hjälp av närsökssignal. När Oban var på väg in med markeringen kastade Mattias en ny dummy i samma område. Jag skickade på ett linjetag för att befästa linjen och på vägen in kastade Mattias ytterligare en dummy i samma område.

Nu blåste jag stopp halvvägs och lade på högertecken samt högerkommando. Jag hade instruerat Mattias att belöna genom att kasta en boll till höger om Oban så snart han visade minsta tecken på att vända upp mot höger. Det gick jättebra! Gjorde likadant med vänster, men mellan varje höger- och vänstertecken körde jag hela linjen fullt ut för att hela tiden befästa den.

Duktiga hund! Det här gick ju över förväntningarna!! Ska försöka mängdträna en del på denna nivå, innan jag går vidare och försvårar med riktiga dirigeringar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar