tisdag 31 juli 2012

Släktträff i Stjärnhov

Träning i Stjärnhov igår med Yvonne: Alli och Peg (mamma och syster) samt Tomas och Madeleine med Snipe och Drake (också efter Scotty), Angus samt nya familjemedlemmen Paddy.

Vi började med att droppa dummies på ett ställe längs strandkanten till en sjö. Sedan fortsatte vi ut på en smal udde. Därifrån var det kastavstånd till en ö, så de unga hundarna fick se ett antal bollar matas över med en Chuck-It. Nu så här dagen efter är det koda i huvudet (ej programmering, utan segt som koda) och jag minns faktiskt inte vem som började på vad. Men jag har för mig att jag bad om att inte få börja på bollarna, utan istället träna stadga medan någon annan gick. Tror vidare att Oban och jag inledde med linjetaget, vilket han löste galant.

Bra att han gick ut rakt och höll en linje, trots att vi nu var 180 grader om området. Upp på land, sökte och fann, för att ta vattenvägen tillbaka. Duktiga hund!

Nu var det inte aktuellt att gå in och styra, men tipset är att inte styra på vatten, utan låta hunden komma upp på land och sedan dirigera därifrån. Något jag tar med mig.

Tog en, nu minnes, markering på ön och fortsatte med bra stadgeträning då det var totalt sex hundar som arbetade - varav en löptik. Därefter matade Tomas ut nya bollar på ön, nu dolt även för unghundarna. Sedan fick vi en störningsmarkering där vi skulle skicka mot ön och sedan ta hem markeringen. Oban släppte snabbt störningen och riktade upp sig mot ön. Han gick ut i en fin linje, kom fram till ön och fick, tyvärr, vittring på de två bollar som låg bredvid varandra i strandkanten.. Oban har ju en tendens att - inte byta - men gärna ta med allt han kan proppa in i munnen. Så nu kom han simmandes med två tennisbollar.. Lämnade dem och ställde direkt upp för markeringen. Här gick han ut rätt, men det var tydligt att han inte kunde se den och inte heller hade hjälp av vinden, utan här fick han zick-zacka lite innan han fick den i näsan.

Tipset här var att köra mer markeringar även på vatten för att skapa erfarenhet av att ringa in dem även där. Bra - det tar jag också med mig!

Kastade ett par enkelmarkeringar till unghundarna som ska ut i NKL och gick sedan upp i skogen för att lägga ett sök. Oban fick jobba växelvis med Snipe, då jag bad om att få träna på detta moment. Söket gick strålande! Han jobbar ihärdigt och lyckades till och med få in den svåraste dummyn som låg över en ås, dolt i en ficka på baksidan. Att jobba växelvis är dock något vi behöver träna mer på! Överlag drar han igång rejält vid konkurrens och på väg in blev han störd av att Snipe skickades, vilket resulterade i att han stannade upp. Vet inte om jag bara ska locka in honom där eller om jag ska korrigera. Får fundera på det.

I övrigt är jag väldigt nöjd med gårdagens träning! Trevligt sällskap, värdefulla tips! Nöjd med Obans prestation på dirigeringar och markeringar, ingångar, avlämningar och sök. Att träna på är:
- fotgående (och stadga vid markeringar)
- markeringar (nu både på vatten och land)
- växelvis sök

Katastrofala bilder med mobilen så av ca 30 tagna blev det endast ett par, fortfarande av tveksam kvalitet:

Drake jobbar mot målområdet som är till vänster om klipphällen (vid Tomas huvud)

Drake på väg till ön som matats med tennisbollar via Chuck-It

Oban! Finaste, duktigaste träningskamraten!

Gruppbild i väntan på söket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar